Ekonomi

Pressade priser på växande mobilmarknad

Mobiltelefonmarknaden ökar men priserna pressas. Så kan man sammanfatta analysföretaget Gartners sammanställning för den globala mobiltelefonmarknaden, som presenterades på morgonen.

Sammanställningen visar att mobiltelefonförsäljningen ökade med nästan 14 procent under det andra kvartalet i år. Det är i linje med de förväntningar som Gartner hade i våras.

Försäljningen av så kallade smartphones ökade med 50 procent under den här perioden.

Fortfarande är Nokia det företag som säljer mest men företagets marknadsandelar minskade för andra kvartalet i rad.

Sony Ericsson ökade sin marknadsandel något jämfört med förra kvartalet.

Men samtidigt som försäljningen alltså ökade, gick priserna ner mer än förväntat.

Enligt Carolina Milanesi, analytiker på Gartner, beror det på en allt tuffare konkurrens där priset är ett av de få medel försäljarna har att ta till. Dessutom har konsumenterna sedan den ekonomiska nedgången vant sig vid lägre priser.

– Konkurrensen på marknaden börjar bli riktigt, riktigt stark. Särskilt när det gäller smartphones, säger Carolina Milanesi.

Hon säger också att mobiltelefonanvändarna inte kommer att vilja betala mer för mobiltelefoner.

Katarina Helmerson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista