Resebyråer tappar andelar till nätföretag

Allt fler köper sin resa via internet Trots nedgång i resandet de senaste åren har nätresebyråerna hela tiden ökat sin försäljning. Enligt reseindustrianalytikern Peter Hellman kommer nätresebyråerna fortsätta ta markandsandelar från de traditionella resebyråerna.

– 2003 stod de renodlade nätaktörerna för cirka 1,3 eller 1,4 miljarder. Det var inte så stora summor men det har kommit ganska snabbt och till 2005 räknar jag med en tredubbling, säger Peter Hellman. 

Omsätter 28 miljarder
Förra året sålde svenska nätresebyråer resor via internet för 1,3 miljarder kronor vilket i år kommer fördubblas, enligt analytikern Peter Hellman, som kartlagt e-handeln inom resebranschen. Detta innebär att nätresebyråerna kommer öka sin marknadsandel från 5 procent till 10 procent. Totalt omsätter resebyråbranschen runt 28 miljarder kronor. 

Hos en av Sveriges största nätresebyråer Resfeber.se har vd, Didrik von Seth, märkt av det ökande intresset för att köpa resor på nätet. 

– Nu anammar resenärerna nätet och använder inte bara internet för att skaffa sig information utan nu köper man också resan på nätet, säger han. 

Sätta ihop sin egen resa
Enligt Didrik von Seth attraheras hans kunder av att själva kunna skräddarsy sina resor på nätet i stället för de färdiga paketresor en traditionell resebyrå erbjuder. 

Det som utmärker kunderna är att de i stor utsträckning är välutbildade storstadsbor, enligt von Seth. Det som förvånar är kanske att de är något äldre än vad man kanske skulle kunna tro. 

– Det är inte bara ungdomar. 61 procent av de som köper hos oss är över 35 år, så även de lite äldre har anammat det här med att köpa på nätet, säger Didrik von Seth, vd för nätresebyrån Resfeber.se. 

Caroline Kiepels
caroline.kiepels@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".