Paulina lär sig simma i simskolan i Farsta i Stockholm.

Olika syn på simkunnighet i kommunerna

En elev som går ur årskurs fem ska kunna simma. Det står i skolans kursplan i ämnet idrott och hälsa, men hur långt står inte. Det är kommunens sak att bestämma och definitionen av simkunnighet varierar kraftigt från kommun till kommun, visar en riksomfattande tillsyn som Skolverket gör i vår.

I kursplanen för ämnet idrott och hälsa i årskurs 5 står det att eleven efter den årskursen ska kunna ”simma och hantera nödsituation vid vatten”. Men inte hur långt man ska kunna simma.

Svenska Livräddningssällskapets definition på simkunnighet är ”hoppa i, hamna under vattenytan och simma 200 meter varav 50 på rygg”.

Varierar med mellan 25 och 200 meter
När svaren nu börjar komma in till Skolverket från kommunerna varierar de kraftigt. Allt från 25 till 200 meter anses godkänt. Kanske har det med sparivern att göra, funderar Ulrika Lindmark, jurist på Skolverket.

– Det finns väl en risk för att de kommuner som har det knapert drar in på simundervisningen, säger hon.

I maj ska Skolverkets sammanställning vara klar men redan har statliga Barnsäkerhetsdelegationen uppmärksammat detta och föreslår att man ska föra in en definition av vad simkunnighet är i kommentaren till kursplanen. Skolverket avvaktar.

– De som skriver kursplanerna för Skolverket tycker att det är så här det ska vara. Kommunerna måste själva få definiera vad det är att kunna simma och arbeta utifrån de målen. Men det ska bli intressant att se om spännvidden är mycket stor, om en del kommuner kanske bara har 25 meter medan andra har 200 meter. Det kan åtminstone väcka tankar i kommuner och skolor, säger Ulrika Lindmark.

”Borde vara samma krav i hela landet”
Åke Franzén är badmästare i Umeå och har undervisat i simning i 30 år. Han tycker att det borde vara samma krav över hela landet, Livräddningssällskapets definition på 200 meter. Det kan vara avgörande vid ett tillbud några hundra meter från land.

– Klarar man bara 50 meter då kommer man ju inte in till land, men klarar man 200 meter kanske man gör det. Jag tycker att man har rätt att få lära sig de två livräddande saker som finns inom skolan, simning och orientering. Men behöver ju inte vara bra i matte för att klara livet, säger Åke Franzén.

Pia Bergner SR Västerbotten
pia.bergner@sr.se

Agneta Johansson, Ekot i Umeå
agneta.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".