Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Millicom till Stockholmsbörsen

Publicerat tisdag 30 mars 2004 kl 13.22

Fler och fler bolag försöker nu bli börsnoterade. I dag var det dags för Stenbecksfärens mobiloperatör Millicom att göra entré på Stockholmsbörsen.

Millicom är redan börsnoterat på amerikanska Nasdaq-börsen, men där är det få som handlar med aktien. Millicoms VD Marc Beuls tror att svenskarna kommer att vara mer intresserade än amerikanerna av Millicom

Millicom räknar med att kunna snylta på den renomé som mer kända Stenbeckföretag har i Sverige.
Och det kan nog behövas - för Millicom har ju i Sverige hittills mest uppmärksammats för sina ekonomiska problem.
De stora skulderna och långivarnas brist på tålamod i telekomkrisens spår satte press på företaget. Men det är historia nu, säger Marc Beuls.

Millicoms affärsidé var tidigare att köpa så många licenser för mobiltelefoni som möjligt runt om i världen. Och företaget hade för bara några år sen mobillicenser över hela världen. Nu har man sålt av en del av licenserna till bland andra Stenbeckkontrollerade Tele2 och fokuserat på utvecklingsländer i Syd- och centralamerika, Afrika och Asien. Och det är en framtidssäker strategi, menar Marc Beuls och pekar på att tillväxten i många av länderna är väldigt hög och det gör att fler och fler får råd med en mobiltelefon.

De viktigaste marknaderna för Millicom är Vietnam och Pakistan där Millcom idag har 1 miljon respektive 800.000 abonnenter, men där bara några få procent av befolkningen har en mobil idag. Och det kan ju låta som att det finns mycket pengar att tjäna för en mobiloperatör om man lyckas få en större andel av befolkningen att skaffa en mobiltelefon.
Men det är tufft för ett mobilbolag att tjäna pengar i utvecklingsländerna - kostnaden för att bygga och driva ett mobilnät måste hållas på extremt låga nivåer,  Precis som priserna, eftersom många av kunderna inte har speciellt mycket pengar, säger Marc Beuls. I till exempel Sri-Lanka och Pakistan kostar ett samtal 4 cent eller 30 öre per minut.

Thorbjörn Carlsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".