Nätet ökar produktiviteten för resebyråerna

Produktiviteten i svenska företag ökar snabbt, man producerar allt mer med färre anställda. Det gäller även resebranschen, där fler och fler kunder köper sina resor via internet.

Effektivare för resebyråerna; och de som utnyttjar tekniken mest är nätresebyråerna. En sån är Resfeber.se som fördubblat sin produktivitet, enligt VD:n Didrik von Seth:


Nätresebyrån Resfeber.se behöver inte ha så många anställda som en vanlig resebyrå eftersom varje säljare med den nya tekniken till sin hjälp kan sälja dubbelt så mycket som en traditionell resesäljare, menar VD Didrik von Seth. Dessutom slipper företaget dyra butikshyror och katalogkostnader eftersom allt finns på nätet, berättar han.

Fackförbundet HTF varnade redan för sju år sen för att internets intåg i resebranschen kommer innebära färre jobb berättar HTF:s ombudsman Ulla Tennertun. Men då fick man inget gehör hos vare sig personal eller arbetsgivare berättar hon. Men Didrik von Seth tror ändå att de traditionella resebyråerna kommer finnas kvar även om de blir färre.

Även de traditionella resebyråerna som står för närmare 70 procent av reseförsäljningen satsar på internet. En av dem är resebyråkedjan Ticket. Enligt vd Lennart Käll är nätet ett komplement till butikerna och telefonförsäljningen men han tror inte att internet tar över helt.

Reseindustrianlytikern Peter Hellman menar att det snarare handlar om att de traditionella resebyråerna i framtiden får en annan roll - från att ha varit flygbolagens agenter till att bli konsulter åt kunden.

Caroline Kiepels 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".