Modemkapningar ska stoppas med ny lag

Modemkapning och bluffakturor är enligt konsumentminister Ann-Christin Nykvist ett mycket svårt problem för konsumenterna. Hon vill se ett bättre skydd för dem som använder internet.

Ny lagstiftning behövs för i dag går det inte att döma dem som kapar internetsurfarnas modem, sade konsumentministern vid ett seminarium för konsumentvägledare i Haninge utanför Stockholm på onsdagen.

– Det har tyvärr visat sig att det är svårt för polis och åklagare att bevisa någonting. Det är svårt att gå vägen via bedrägeri idag. Vi behöver vidta andra åtgärder. Därför har regeringen tagit initiativ till en utredning om det helt enkelt ska bli förbjudet att använda den här typen av underlag för fakturering, att det inte ska gå att fakturera utifrån modemuppkopplingar, säger konsumentministern.

De första anmälningarna om så kallade kapade modem kom in till Konsumentverket redan 1999. Sedan dess har problemet ökat i omfattning och nådde kanske sitt crescendo i slutet av förra året.

Tusentals har anmält
Då hörde över tiotusen personer av sig till konsumentrådgivare runt om i landet efter att deras datorer blivit omkopplade till betaltjänster eller utlandsnummer när de varit ute och surfat på nätet.

Många av dem som fått en räkning betalar, trots att de vet att det rör sig om lurendrejeri. Rädslan för att få en betalningsanmärkning är stor. För dem som vill bestrida en räkning finns hjälp att få hos Konsumentverket.

Ny lag behövs
Men att gå till domstol är ingen garanti för att få rätt. Kanske snarare tvärtom. Så det behövs nya lagparagrafer, hävdar Jenny Jensen vid Konsumentverket.

– Det är väldigt tråkigt för vi har hela tiden gått ut och sagt att man ska bestrida fakturor om man inte har ingått avtal. Det vidhåller vi fortfarande. Vi har också lagt ut information på vår hemsida som konsumenterna ska kunna ta med sig till domstolen och förklara hur tekniken med modemkapningar hänger ihop.

Men det har inte hjälpt?

– I vissa fall har konsumenterna haft framgång, men i många fall har man tyvärr inte haft det. Så vår och konsumentvägledarnas sits är mycket svår när vi ska ge råd, säger Jenny Jensen.

Thorbjörn Carlsson
thorbjorn.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".