Få vill satsa på miljöbilar

Det går trögt med försäljningen av så kallade miljöbilar. Även om antalet ökar är det fortfarande få bilar som körs på alternativa bränslen. En orsak är ofta kostnaden.

I Växjö betalar därför kommunen halva merkostnaden till den som köper en miljöbil och det har satt fart på försäljningen.

Eva-Lotta Fonsell fick 26 000 kronor i bidrag när hon köpte en bil som går på både bensin och el till sitt företag.

– Det känns ju jättebra naturligtvis, men det är inte avgörande för beslutet, men det är ju en bra ingång, säger hon.

Så det hjälper till att göra det mer attraktivt då?

– Ja, det gör det ju. På en ny bil och med det priset så gör det ju det.

Det låter ingenting om bilen?

– Nej den är väldigt tyst, väldigt tyst är den.

Växjö kommun ger bidrag
Eva-Lotta Fonsells så kallade hybridbil, som går på både el och bensin, är en av runt 45 bilar som Växjö kommun betalat ut bidrag till det senaste året med hjälp av statliga miljöpengar.

Det handlar om bilar som drivs med till exempel el, etanol, biogas eller som har extremt bränslesnåla motorer. Halva merkostnaden mot en vanlig bil står kommunen för, från ett par tusenlappar upp mot 50 000 som mest. Henrik Johansson är kommunens projektsamordnare för miljöstöd och han är mycket nöjd.

– Det är ju en väldigt liten del av den totala fordonsflottan i kommunen, men det är ändå ett steg på vägen och vi har ju sett att det har blivit mer marknadsföring kring bidragen nu. Efterfrågan har ökat så andelen miljöfordon har ju ökat hela tiden i kommunen, säger han.

Så det har fått fart på diskussionen kring miljöbilar också?

– Ja det vill jag påstå, det har blivit mer intressant hos gemene man att skaffa miljöfordon så det kommer mer och mer frågor om det.

Merkostnad
Tanken är att bidraget ska sätta fart på markanden och både pressa priser och inspirera andra, men fortfarande handlar det om en merkostnad för bilisten, och frågan är om försäljningen fortsätter när bidragen tar slut. Det tror Henrik Johansson att den gör.

– Ja, det är jag helt övertygad om. Det blir en så stor del av samhället i Växjö så att det kommer att fortsätta, säger han.

Växjö är tämligen unikt i sin satsning, där man för övrigt också erbjuder gratis parkering för den som har miljöbil. Men i övriga landet går det fortfarande trögt. Visserligen ökade antalet miljöbilar med 75 procent under förra året, men det totala antalet är ändå bara 14 000 idag.

Ännu inget genombrott
Mats Björsell på Naturvårdsverket välkomnar satsningar som Växjös men väntar fortfarande på det stora genombrottet i Sverige.

– Fortfarande så är det ju en väldigt liten andel som är miljöbilar och på ett par decenniers sikt så måste vi ställa om hela transportsektorn till förnybara bränslen, säger han.

Men vad krävs för att man ska få det är riktiga genombrottet då?

– Framför allt krävs det att man har satsat på teknikutveckling så att vi får ett system som har rimliga kostnader, så alternativen idag är tämligen dyra och betalningsviljan finns inte än, säger Mats Björsell.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".