Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Östersjön klassat som känsligt område

Publicerat fredag 2 april 2004 kl 16.03
Det kinesiska fartyget, Fu Shan Hai, efter kollisionen utanför Bornholm.

Trots oväntat hårt motstånd beslutade FN:s sjöfartsorgan, IMO, att klassa Östersjön som särskilt känsligt havsområde. Motståndet kom framför allt från Ryssland som också reserverade sig mot beslutet att skärpa reglerna för sjöfarten i Östersjön.

– Det är oerhört glädjande och jag är väldigt lättad. Nu har vi fått ett internationellt erkännande av att Östersjön är ett mycket känsligt havsområde som kräver särskilt skydd. Det som jag nu ska verka för är att vi ska få med Ryssland i samarbetet, säger miljöminister Lena Sommestad.

Agerade efter oljeutsläpp
Det var efter oljeutsläppet i juni förra året då det kinesiska handelsfartyget Fu Shan Hai förliste utanför Bornholm och olja spolades iland längs Skånes kust som regeringen lanserade förslaget om att klassa Östersjön som särskilt känsligt havsområde.

Nu väntar ett arbete där förslag till regler ska tas fram, allt för att sjöfarten ska kunna kontrolleras mer. Ett förslag är separerade farleder där fartygen går i skilda farleder beroende på om de ska in eller ut ur Östersjön.

Utklippan söder om Karlskrona, Bornholm och Ålands hav, är tre farleder som är särskilt svåra och där det skulle kunna bli separerade farleder.

Flera förslag till hårdare kontroll
Andra förslag som diskuteras är bland annat anmälningsplikt vid ankomst till Östersjön. En ordentlig övervakning av fartygen och då särskilt oljetrafiken.

Det finns också vissa kontroversiella förslag, lotstvång och eskortbogsering för vissa fartyg. De förslagen är Sveriges Redareförening kritisk till.

– Jag är inte övertygad om att eskortbogsering och lotstvånget säkerställer transporterna i sig utan här finns det andra åtgärder att göra, säger Håkan Friberg, vd för Sveriges Redareförening, som representerar ett tiotal svenska rederier med mellan 60 och 70 fartyg i Östersjön.

Någon som däremot är mycket nöjd är sjösäkerhetsdirektören Johan Fransson vid Sjöfartsverket.

– Detta är en internationell varningsflagga som är hissad vid inloppen till Östersjön att: det ni nu kommer in i är ett särskilt skyddat område, säger han.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".