Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Brist på skattegranskare i Stockholm

Publicerat tisdag 6 april 2004 kl 11.03

Just nu skickas årets deklarationsblanketter ut till alla skattskyldiga i landet. Det är sju miljoner blanketter som skickas ut men avsändaren inte är det vanliga skattekontoret utan ett som ligger långt borta.

Nej, den här gången kommer inte blanketten från ett skattekontor nära dig, ditt gamla vanliga, utan det kan komma från Luleå eller Östersund eller Sollefteå eller någon annan norrlandsmetropol.

För ett par hundra tusen stockholmare är det en realitet idag, och ska man ringa och fråga eller klaga så hänvisas man till ett callcenternummer som visar sig leda till... Karlstad.

– Om det sitter en tjänsteman i Stockholm och granskar din deklaration eller om han sitter i Luleå eller Härnösand, det spelar ju ingen roll, säger Håkan på Skattemyndigheten i Karlstad.

Men om jag vill diskutera sådant som är ortsspecifikt, så att säga, om jag vill ställa frågor om där jag bor - hur kan man i Luleå eller Vilhelmina svara på frågor om Stockholm - det förstår inte jag?

– Om det skulle vara så att vi behöver diskutera något ortsspecifikt, då är det väl bara för oss at ta telefonen och ringa till någon på skattemyndigheten i Stockholm och diskuterar. Det är ju ganska få saker som är så ortsspecifika i en deklaration.

Reseavdragen till exempel - det är ju många som gör felaktiga reseavdrag. Det är ju sådant som måste bedömas lokalt?

– Ja, men även om jag sitter i Karlstad, som jag gör, så skulle väl jag kunna ta reda på...

Allt det här beror på att det är så svårt att hitta lämplig arbetskraft i Stockholm. Det har helt enkelt funnits för få skattegranskare i förhållande till skattskyldiga, som man uttrycker det på Skatteverket till Ekot. Det betyder bland annat att stockholmarnas deklarationer inte har granskats lika noggrant som i övriga landet.

Det handlar om outsourcing, och callcenter, två främmande ord vars tillämpning varit en realitet i många år för anställda i näringslivet, men som nu också har kommit till den svenskaste av alla myndigheter, nämligen Skatteverket.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".