1 av 6
Utgångsdatumet är passerat eller går ut inom de närmaste månaderna. Burkarna är inköpta på två olika Apotek Hjärtat i Stockholm den 27/8. Foto: Åsa Rönnqvist/Sveriges Radio
2 av 6
Bäst före-datumet har redan passerat. Burken köptes den 27/8 på Apotek Hjärtat i Stockholm. Foto: Åsa Rönnqvist/Sveriges Radio
3 av 6
Vitaminburken är inköpt den 27/8.. Bäst före datumet går ut om bara en dryg månad. Foto: Åsa Rönnqvist/Sveriges Radio
4 av 6
Vitaminerna ska användas före utgången av november. Burkarna är inköpta den 27/8 i två olika Apotek Hjärtat-butiker i Stockholm. Foto: Åsa Rönnqvist/Sveriges Radio
5 av 6
Vitaminernas bäst före-datum gick ut i april. Burken är inköpt den 27/8 i en Apotek Hjärtat-butik i Stockholm. Foto: Åsa Rönnqvist/Sveriges Radio
6 av 6
Vitaminerna har bäst före-datum som gått ut eller snart går ut. Burkarna är inköpta på två olika Apotek Hjärtat-butiker i Stockholm den 27/8. Foto: Åsa Rönnqvist/Sveriges Radio

Utgångna varor reas ut på Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtat kör just nu reklamkampanjer med produkter - dock inte mediciner - som prissänkts kraftigt. Men när Ekot besökte två av Apotek Hjärtats butiker i Stockholm fann man att det i flera fall rörde sig om produkter med kort eller redan utgånget bäst-före-datum.

Apotek Hjärtat tog över 208 apotek från statliga Apoteket AB så sent som i februari i år och etablerade sig som Sveriges största privata aktör på apoteksmarknaden.

Sedan dess har man haft flera kampanjer där man reat ut receptfria produkter. Just nu rör det sig om olika vitamintillskott, produkter som i vissa fall visat sig ha korta eller rentav utgångna bäst-före-datum.

Bodil Eriksson, vice vd på Apotek Hjärtat, menar att det rör sig om en ren hanteringsmiss.

– Vi bedriver inga kampanjer med utgångna datum som strategi, säger hon.

Så det är bara en slump att jag så här enkelt hittade utgångna varor - till exempel har jag här en burk som går ut i november – då har man alltså två månader på sig att konsumera den här?

– Ja, det är en slump.

Apoteket Hjärtats vice vd Bodil Eriksson öppnar samtidigt att se över sin hantering.

– Vi har inte ändrat en enda rutin, utan det här är en hanteringsmiss. Men det är uppenbart en rutin vi måste skärpa om det har skett en miss i hanteringen, säger Bodil Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista