Friåkare stäms av Taxi Göteborg

Taxi Göteborg stämmer nu en så kallad friåkare för varumärkesintrång. Samtidigt kompletterar bolaget sin logotyp för att komma åt att åkare försöker efterlikna de etablerade bolagens bilar.

Enligt Taxi Göteborgs vd, Lennart Sjöberg, är det ett växande problem.

– Det har blivit större och större. Antalet friåkare har ökat i Göteborgsområdet så vi ser att vår marknad har blivit belastad av att man vill efterlikna oss.

Men är det inte det som kallas fri konkurrens?

– Jo, det ska självklart finnas fri konkurrens. Men den måste vara på sådana villkor att mana inte lurar kunden och visar upp en dekor där kunden tror att man åker med ett bolag men åker med ett helt annat. Det är oacceptabelt ur marknadsföringssynpunkt, säger Lennart Sjöberg.

Sedan avregleringen 1990 har taximarkanden på flera håll i Sverige blivit överetablerad och konkurrensen tar sig allt fler uttryck.

Hot har förekommit
Regerrätta hot mellan taxiförare förekommer då och då. De etablerade taxibolagen anser sig själva bli utnyttjade när så kallade friåkare, som inte tillhör någon etablerad beställningscentral, försöker efterlikna deras logotyper för att få del av deras renommé.

Taxi Göteborg kompletterar nu alltså sin logotype för att försöka minska missbruket. Dessutom startar man en juridisk process mot en friåkare, som krävs på 400 000 kronor för varumärkesintrång.

Annika H Eriksson, SR Göteborg
vastekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista