Polisens ledningscentral på Kungsholmen i Stockholm.

Polisens ledningscentral har stora tekniska problem

En del samtal till landets största larmcentral, den hos Stockholmspolisen, riskerar att aldrig komma fram. Det säger Håkan Wall, chef för länskommunikations-centralen, som den senaste tiden har drabbats av stora tekniska problem med både längre och kortare avbrott i it-systemen.

– Vi har ju reservrutiner självklart både för radio och telefoni och för att registrera händelserapporter. Men är systemet försvinner helt är det papper och penna som gäller för att registrera händelser som kommer in. Det finns inget mellanting mellan avancerad it-teknik och penna och papper, säger Håkan Wall.

I mitten av mars började de tekniska problemen hos Länskommunikationscentralen i Stockholm, dit cirka 2 000 samtal per dygn kommer.

Flera timslånga avbrott
Den 29 mars var det ett avbrott på över åtta timmar, häromnatten avbrott under fyra timmar och idag, torsdag, har de ordinarie systemen stått stilla vid ett par tillfällen.

Ansvarig för tekniken är Rikspolisstyrelsens it-enhet.

– Någonstans i kontakten mellan datahallen och ledningscentralen finns det ett problem. Det gäller kommunikationen i kommunikationsutrustningen, säger regionchefen i Stockholm Peter Asztalos.

Har du någon uppfattning om hur lång tid det här kan ta innan det är ordnat?

– Nej, jag törs inte komma med några utfästelser för det pågår fortfarande ett felsökningsarbete.

Är det någon hos er som inte har gjort det vederbörande borde ha gjort?

– Det kan jag inte bedöma i det här läget. Jag känner inte att det finns något som uppenbarligen pekar på det, säger Peter Asztalos.

Det är Länskommunikationscentralen som ska slå larm till olika polisdistrikt och polispatruller. Ett exempel är ju händelsen i Täby i helgen, då en 19-åring våldtogs och misshandlades.

Får inte ut kopior av samtal
I det fallet finns det enligt chefen Håkan Wall inga tecken på tekniska problem, mer än svårigheter att få ut kopior av samtalet nu i efterhand, utan där handlar det om en ren bedömning av samtalet som kom in.

Men Håkan Wall är orolig för att alla samtal inte kommer fram.

– Det skulle kunna få den konsekvensen att en person som behöver akut hjälp helt enkelt inte kommer fram. Nu utgår vi ifrån att om man hamnar i en sådan situation ringer man nödnumret 112 och där har vi än så länge inga misstankar om att i förlorar samtal. Skulle vi få en sådan misstanke har vi planer för att hantera en sådan situation, säger Håkan Wall.

Maria Eksedler
maria.eksedler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".