Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ekonomibilagor på söndagar kan ge dagstidningarna mer annonser

Allt fler dagstidningar satsar på ekonomi-nyheter i särskilda bilagor -  även på söndagar.
Senast Sydsvenska Dagbladet, som i söndags bytte form på sina ekonominyheter i Ekonomi Söndag.

Elisabet Trotzig, VD för Institutet för Reklam och Mediestatistik, IRM, tror att det här kan leda till att företag anonserar mer.


I söndags slog Sydsvenska Dagbladet på trumman för att tidningens Ekonomi Söndag bytte form, och Svenska Dagbladet har sedan några veckor åter en egen Näringslivsbilaga på söndagar.
Den mest påkostade, Dagens Industris helgbilaga Weekend, på glassigt papper, har funnits sedan september 2002  - den skapades för att fånga in de annonsörer som vände sig till den privata konsumenten med god ekonomi.

Och just den typen av annonser överlevde i lågkonjunkturen när dagstidningarnas ekonomiska
läge blev allt mer pressat - många tidningar har tvingats spara och minska sin personal och förlorat prenumeranter och inte minst Annonsörer.

Men Elisabet Trotzig tror på ett förbättrat konjunkturläge en svag ökning av annons-marknaden och att tidningarnas special-bilagor kan vara ett tecken på detta.

Eva Stenström


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".