Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tidningar lockar annonsörer med bilagor

Allt fler dagstidningar satsar på ekonominyheter i särskilda bilagor, även på söndagar. Senast Sydsvenska Dagbladet, som i söndags bytte form på sina ekonominyheter i Ekonomi Söndag. Elisabet Trotzig, VD för IRM, Institutet för Reklam och Mediestatistik, tror att det kan vara ett sätt att locka företag att annonsera mer.

– Det tror jag att det kan göra. Vår prognos för det kommande året är att företagen återigen ska börja investera i marknadskommunikation. Nu när man har haft några år av konsolideringar eller neddragningar, så måste man återigen se till investeringar, och då kommer marknadskommunikation upp på agendan igen.

Är det lättare att hitta sin marknad när det är specialiserat?

– Ja, det tror jag att annonsören tycker. Annonsören eftersträvar att kommunicera direkt till sin målgrupp, så ju mer nischat ett medium kan vara desto bättre är det för annonsören.

I söndags slog Sydsvenska Dagbladet på trumman för att tidningens Ekonomi Söndag bytte form, och Svenska Dagbladet har sedan några veckor åter en egen Näringslivsbilaga på söndagar. Den mest påkostade, Dagens Industris helgbilaga Weekend, på glassigt papper, har funnits sedan september 2002. Den skapades för att fånga in de annonsörer som vände sig till den privata konsumenten med god ekonomi.

Just den typen av annonser överlevde i lågkonjunkturen när dagstidningarnas ekonomiska läge blev allt mer pressat. Många tidningar har tvingats spara och minska sin personal och förlorat prenumeranter och inte minst annonsörer. Elisabet Trotzig tror på ett förbättrat konjunkturläge en svag ökning av annonsmarknaden och att tidningarnas specialbilagor kan vara ett tecken på detta.

– Jag ser det som ett tecken på att vi är i en begynnande konjunkturuppgång, säger Elisabet Trotzig, VD på IRM.

Eva Stenström
eva.stenstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".