Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Livsmedelsföretag ser dystert på framtiden

De svenska livsmedelsföretagen tror att framtiden blir hårdare med mer konkurrens från utlandet. Flera företag planerar att flytta ut sin produktion för att sänka kostnaderna. Det framgår av en omfattande undersökning som Jordbruksverket gjort.

Företagens bild är betydligt mörkare än den som regeringen målat upp, konstaterar Peter Melin, chef för Jordbruksverkets marknadsavdelning.

– De företag vi har frågat har i vissa fall en mer pessimistisk syn. Konkurrensen från andra länder är ett hot, enligt företagen och de spår en tuff framtid, säger han.

Dyrare än i andra länder
Den svenska livsmedelsexporten har lyfts fram av regeringen som ett föredöme med stora utvecklingsmöjligheter, men själv är branschen alltså inte lika positiv.

Den svenska produktionen är dyrare än i många andra länder på grund av till exempel hårdare krav på djurskydd och miljöhänsyn, men också på grund av klimatet, enligt de 200 företag som tillfrågats.

Egna butiksmärken pressar priserna
Många butikskedjor säljer numera mat under eget märke. Då blir tillverkarna bara underleverantörer och det har ytterligare pressat priserna.

Samtidigt betyder argumentet med svenskproducerat mindre än vad som ofta hävdas enligt tillverkarna.

– Företagen menar att det är svårt att ta betalt för de här mervärdena, dels på hemmamarknaden, när det gäller djurskydd, smittskydd och liknande. Ju högre förädlingsgraden är på en produkt, desto svårare är det att ta betalt för det här mervärdet. Vid export blir det än mer svårt att ta betalt för de svenska mervärdena, hävdar företagen, säger Peter Melin på Jordbruksverket.

En tysk eller en fransk konsument bryr sig inte om de svenska mervärdena, med andra ord?

– Inte kanske så mycket som man ibland gör gällande, säger han.

Företag flyttar ut produktion
Flera av företagen räknar nu med utflyttning av produktion för att hålla nere kostnaderna.

Bondeägda Cerealia, med spannmålsprodukter som bas, är ett sådant exempel där man idag har 60 procent av sina inkomster från utländsk produktion.

– Det har definitivt bara blivit hårdare och hårdare konkurrens. Det har varit avsikten, när vi tillhör ett större marknadsområde som EU utgör, säger Håkan Ahlqvist, vd för Cerealia.

Det är inte bara att skära guld för livsmedelsföretagen idag?

– Nej, man måste vara väldigt duktig och kostnadseffektiv och ha produkter som tillför ett bra mervärde för den som köper det, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".