Uppåt för Sony Ericsson

Mobiltillverkaren Sony Ericsson motsvarade högt ställda förväntningar och gjorde ett bra resultat det första kvartalet i år, visar siffror som presenteradas på tisdagen. Sony Ericssons vd Jan Wäreby tror att det fortsätter uppåt.

– Det är ett bra resultat och det är en kombination av att vi har väldigt omtyckta produkter samtidigt som marknaden för mobiltelefoner har växt lite mer än förväntat, säger Jan Wäreby.

Det blev bättre resultat för Sony Ericsson än vad prognoserna visat. Mätt i euro blev det en vinst det första kvartalet i år på 97 miljoner, motsvarande ungefär 900 miljoner kronor i dagens kurs. Det kan jämföras med en förlust på 116 miljoner euro första kvartalet 2003.

Från en miljardförlust till en miljardvinst på ett år, det är mer än än dubbelt så bra som prognoserna hade förutspått.

Medvinden håller i sig
Den starka tendensen från det fjärde kvartalet förra året står sig och Sony Ericsson tycks ha flyt. Det var i slutet av 2003 som bolagets företrädare först började prata om att det hade vänt. Försäljningen ligger nu stadigt verkar det på över en miljard euro per kvartal.

Nu redovisar bolaget en försäljningen för det första kvartalet i år på 8,8 miljoner mobiltelefoner. Det är den högsta försäljningssiffran någonsin i bolagets korta historia och kan jämföras med 5,4 miljoner första kvartalet 2003.

Växer på marknaden
Sony Ericsson växer med marknaden igen, efter några år då det var tvärtom.

– Vi har ökat vår andel med ungefär en procentenhet. Vi tror att vi har ungefär 7 procent av världsmarknaden nu, säger Jan Wäreby, vd för Sony Ericsson.

Är det här en bestående effekt?

– Kameratelefoner har ju verkligen blivit populära och det är ett område där vi är väldigt starka. Så vi räknar med att fortsätta växa.

Nokia överlägset
Nokia redovisade sitt första kvartal i fredags i förra veckan och 35 procent av alla mobiler som såldes i början av året var en Nokia. Tidigare har andelen legat på nära 40 procent.

Nokias vinst blev över 11 miljarder kronor första kvartalet, jämfört med Sony Ericssons 900 miljoner, och Nokia är fortfarande överlägset störst på mobiltelefoner i världen. I år lanserar Nokia 40 nya modeller och frågan är om de andra kan hänga med.

– Vi tror inte man behöver fullt så många modeller. Har man rätt produkter och fokus på vad kunderna vill ha så tror vi att det räcker för vår del, säger Jan Wäreby.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".