Dieselskatten sänks för bönderna

Dieselskatten ska sänkas för bönderna, enligt en överenskommelse mellan regeringen, miljöpartiet och vänsterpartiet på torsdagen. Men i stället kan andra drabbas av höjda skatter.

Jordbruksminister Ann-Christin Nykvist är nöjd över att kunna ge bönderna vad regeringen lovat.

– Om man jämför med dieselskatten i andra länder har de svenska bönderna en tyngre börda. Vi är nu mycket glada att samarbetspartierna ställer upp och att vi redan 1 januari 2005 kan sänka skatten.

Hur mycket dieselskatten ska sänkas ska partierna göra upp om först i höst. Men Ann-Christin Nykvist vet vad hon tycker.

– Många tycker att det är rimligt att sänka med två kronor per liter. Det hävdar också LRF. Jag tycker att det är en kreativ synpunkt som kan vara en bra utgångspunkt för de samtal vi ska ha, säger jordbruksministern.

Uppgörelsen innebär att skatten istället ska höjas på sånt som kan förstöra miljön. Om miljöpartiet får som det vill kan det till exempel innebära att det blir dyrare för villaägare som värmer huset med olja.

Partiets förhandlare Åsa Domeij vill höja någon av dom stora miljöskatter som drar in mycket pengar till staten.

– Det är till exempel koldioxidskatten, en skatt som ger mycket pengar. Det finns också nya skatter som kan diskuteras, till exempel skatt på sopförbränning.

Förutom dieselskatten har de tre partierna gjort upp om hur EU:s jordbruksstöd ska fördelas i Sverige. Det förändrade förslaget ska enligt partierna gynna jordbruk i bland annat Norrland.

Det blir 400 nya miljoner till jordbruket och en del av dom väntas gå till skogslänen. Det blir också extrapengar till naturbetesmarker och till djurhållning.

Fredrik Furtenbach
fredrik.furtenbach@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".