Tre säljer allt fler telefoner och abonnemang

Det har gått trögt och kostat mycket pengar för den nya mobil-operatören Tre. Men de senaste veckorna har försäljningen tagit fart - 3G-telefoner och Tre-abbonemang hör nu till de mest sålda hos mobil-kedjan The Phonehouse,  säger marknads-chefen Daniel Lindholm.

Framgången för 3G i Sverige har låtit vänta på sig - tills nu kanske - för efter att den senaste reklamkampanjen drog igång har försäljningen som sagt tagit rejäl fart. Daniel Lindholm räknar nu med att Tre kommer att sälja 20 000 nya abbonemang bara under april månad och han tror också att det är möjligt för Tre att nå målet på 300 000 kunder i år.

Men Tre startar från en låg nivå och är piskat att få fler kunder snabbt - vid årsskiftet hade företaget bara omkring 20 000 kunder och det är en stor missräkning för ägarna Investor och Hutchinson. Tre har också tvingats säga upp anställda för att minska sina kostnader och bytt VD.

Så det är välkommet för Tre att kunderna nu hittat dem. Men frågan är om det räcker.

För trots att väsentligt fler nu skaffar 3G mobiler med Tre abbonemang, så ser det svårt ut för företaget, anser docent Peter Hagström på Handelshögskolan i Stockholm. Det kommer att dröja innan Investor och Hutchinson får igen de pengar de satsat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".