Spritreklam i svenska tidningar.

Striktare regler för alkoholreklam

Reglerna för öl- och vinreklam ska bli mycket strikta. Inga människor ska få visas i annonserna och varningstexter blir obligatoriska. Det förslaget klubbar regeringen på torsdagen. Folkhälsominister Morgan Johansson har tagit fram förslaget.

– Jag tror att reklam påverkar oss alla, så det här är i linje med vår politik att försöka hålla nere alkoholkonsumtionen i Sverige, säger folkhälsominister Morgan Johansson.

Spritreklam är förbjudet i Sverige, men för ett år sedan tvingade EU:s regler Sverige att tillåta reklam för vin, öl och andra drycker med mindre alkohol.

Nu försöker regeringen begränsa den nya reklamen så mycket den kan med en rad nya regler för framförallt tidningar, bio och privatradio. Ingen reklam får rikta sig till unga under 25 år och reklamen måste innehålla varningstexter.

Inga människor får visas
I tidningar får en annons inte vara större en kvällstidningssida. En av tankarna med förslaget är att annonserna ska rensas från allt som kan uppfattas som glamoröst. Inga människor får visas i annonserna, i vinreklam får bilderna i princip bara visa vinflaskan eller druvor och i ölreklam får bilderna i stort sett bara visa öl, eller råvarorna malt och humle.

En välkänd reklam visar en ensam kille med keps och vacker svensk natur. Ett sådant innehåll kommer alltså att bli förbjudet i både tidningar och bioreklam.

Hårdare regler för lättöl
De nya reklamreglerna gäller även lättöl om tillverkaren gör ett starköl med samma namn. Även reklam för lättöl kommer alltså i princip bara att få visa bilder på ölflaskor eller burkar. Reglerna blir alltså till och med strängare än tidigare, men Morgan Johansson säger att det egentligen inte är lättölsreklamen regeringen velat komma åt.

– Vi siktar på de vodkamärken som nu gör reklam för färdigblandade drinkar. De gör reklam för sin vodka men har sänkt alkoholhalten, det vill vi komma åt. En effekt av det är att även lättölsreklamen påverkas, säger Morgan Johansson.

De vinannonser som börjat dyka upp ser oftast ut som ni föreslår. Varför behövs den här lagen?

– Jag tycker att producenterna hittills har skött sig ganska bra, och hållit sig till dessa generella etiska regler. Samtidigt tror jag att det är ett ökat tryck från andra producenter och starka kommersiella krafter. Då finns det en poäng med att, med en lag, ge lika konkurrensvillkor för alla producenter.

Fredrik Furtenbach
fredrik.furtenbach@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".