Klartecken för trängselavgifter i Stockholm

Sent i natt blev det klart att det blir ett försök med trängselskatter i trafiken i Stockholm. Då kom miljöpartiet, vänsterpartiet och socialdemokraterna, som tillsammans styr Stockholms stad överens om hur försöket ska gå till och hur länge det ska hålla på.

Avgift kommer att tas ut av alla bilister som kör in eller ut ur Stockholms innerstad, berättar Magnus Carle, chef för miljöavgiftskansliet i Stockholms stad som leder arbetet med att införa trängselskatten.

– Det kommer att bli en portal som de man i dag sätter vägskyltar på och där kommer att finnas en utrustning som kan kommunicera med bilen, om man har en utrustning i bilen. Då kommer det att registreras automatiskt att man passerar. Då uppstår formellt en skatteplikt.

Kameror kontrollerar
I juni nästa år börjar försöket med trängselavgifter eller trängselskatter för bilar i Stockholm. För att betala ska stockholmarna alltså ha en dosa i bilen. Med hjälp av den ska det registreras hur många gånger man kört in och ut ur stan. Men även den som inte har en dosa ska betala, kameror kommer att fotografera de bilar som passerar gränserna vid Stockholms tullar och sedan skicka räkning till de som inte betalat för sig.

Hur mycket det kostar beror på när på dygnet man kör, säger Magnus Carle.

– Det kommer att kosta 10, 15 eller 20 kronor, beroende på vilken tid man passerar. Det är matchat mot när det är som mest trafik, som mest trångt. Då är det den högsta taxan, 20 kronor. När det är mer normal trafik under vardagen kostar det 10 kronor.

Fler ska åka kollektivt
Målet är att så många som möjligt ska sluta åka bil och istället välja kollektivtrafiken, bussar, pendeltåg och tunnelbana.

Storstockholms lokaltrafik, SL, räknar med att ungefär 12 000 fler personer varje dag kommer att åka kollektivt in mot stan i morgonrusningen när det blir trängselskatter för bilar. Så många fler får inte plats och för att lösa det tänker SL köra fler bussar. Men det är inte alla som tror att det kommer räcka. Sylvia Falkner bor i centrala Stockholm och är inte övertygad.

– Det blir trångt, tror jag. För de lär inte sätta in så väldigt många bussar och tunnelbanetåg. Det tror jag inte, säger resenären Sylvia Falkner.

Tove Svenonius
tove.svenonius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".