Gratis busskort om du ställer bilen

Göteborgs kommun lanserar nu ett förslag om att busskort, eller en cykel som betalas av arbetsgivaren, inte ska förmånsbeskattas av den anställde.

Riksdagens beslut om strängare miljömål för bättre utomhusluft senast 2006 kommer inte att kunna uppnås i många storstadskommuner.

Genom Göteborgs kommuns förslag som skulle gälla hela landet, hoppas det socialdemokratiska kommunalrådet, Anneli Hultén, att biltrafiken ska kunna minskas kraftigt.

– Framför allt för att förändra beteendet, det kanske är det viktigaste vi har att göra idag; att förändra attityderna till hur vi transporterar oss och tänka över själva hur vi kommer fam. Det är ju ändå så att det är vi människor och individer som orsakar de problem som finns.

Trögt arbete förändra resvanor
Att bilar i storstäderna, framför allt i Stockholm och Göteborg är en starkt bidragande faktor till dålig luft, är väl känt sen många år. Därför beslutade riksdagen att utsläppen av till exempel kväveoxider skulle minskas. Men det arbetet har gått mycket trögt, särskilt eftersom det är svårt att förändra resvanorna för dem som bor i storstäderna.

Göteborgs kommun för nu fram flera förslag, bland annat en total skattebefrielse för månadskort till kollektivtrafiken, om månadskortet köps av företag och sen delas ut till anställda.

För att uppmuntra personalen att cykla till jobbet, slipper arbetsgivare förmånsbeskattning på cyklar som köps till anställda. Förslagen förs fram under fredagen när en delegation från Göteborg åker till Stockholm och finansdepartementet.

Positiva reaktioner
När Ekot frågade några bilister vad de tyckte om förslagen, blev det de här svaren från trollhättebon Paul Nordholm, och Partillebon Susanne Nilsson, men först Lars Nordin från Uddevalla.

– Rent principiellt så tycker jag att det är alldeles korrekt. Det är väl bara det att för min del och med det uppdrag jag har så passar det inte. Men fanns jag här i Göteborg regelbundet, så skulle jag absolut acceptera det, jag ser det som en stor fördel.

Om man säger att din arbetsgivare skulle kunna få betala ett busskort gratis för dig - vad säger du då?

– Ja då skulle jag kunna tänka mig det, säger Susanne Nilsson.

Varför det?

– (skratt) För att då blir det ju billigare.

– Jag tycker nog att det är bra i vissa fall, men jag arbetar också lite här och så ibland är ju bilen är nödvändig, men det är klart att pengar betyder ju alltid något, så kan man hitta billigare alternativ så är det ju bra, säger Paul Nordholm.

Gröna transporter
Ett annat förslag är att företagen ska tvingas att göra gröna transportplaner om företagen har fler än 100 anställda eller 500 kundbesök per vecka.

Den gröna transportplanen skulle innehålla vad företaget faktiskt gör för att minska bilberoendet, både när det gäller personal och kunder, där kunder som åker kollektivt eller som samåker, kanske skulle kunna få rabatt i kassan när de kommer till kassan.

Förslagen skulle kunna uppfattas komma från miljöpartiet, och om det säger det socialdemokratiska kommunalrådet Annelie Hultén så här:

– Jag tycker att det är helt ok om de hade kommit från miljöpartiet också, för vi är ju någon slags helig treenighet här i kommunen och i regeringen, så då borde det ju vara lättare att det fastnar också.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista