Ny optimism i storföretagen

Efter oväntade miljardvinster börjar både Ericsson och Volvo tala om nyanställningar, för Volvos del redan i år, och kanske nästa år för Ericsson.

Det hördes optimistiska tongångar från flera av cheferna för landets största och viktigaste företag på fredagen.

– Jag kan säga att över koncernen behöver vi anställa i kvartal två här ungefär 2 000 personer och flera hundra av dem är i Sverige för vi är ju faktiskt väldigt tunga med produktion i Sverige. Vi har Vara på Pentasidan, vi har Skövde och Falköping på växellådor, sedan har vi dessutom stora monteringsfabriker både i Göteborg och i Småland så att den här uppgången kommer också att leda till nyanställningar, säger Leif Johansson, vd för Volvo.

Carl-Henric Svanberg, vd för telekomjätten Ericsson tor inte att det blir nyanställningar i år.

– Det beror naturligtvis på hur försäljningsökningen ser ut, jag tror inte att vi ser nyanställningar under det här året kanske, men sedan får vi se om marknaden fortsätter att växa, då kommer vi naturligtvis till den punkten.

Carl-Henrik Svanberg och Leif Johansson. Ericsson och Volvo.

Leif Johansson är säker, det blir nyanställningar redan nu. Skälet är att Volvos första kvartal i år gick med gasen i botten.

Fyrfaldigad vinst
Volvokoncernen fyrfaldigade sin vinst under första kvartalet jämfört med samma period 2003. Vinsten efter skatt steg från 757 miljoner till närmare 2,9 miljarder kronor.

Carl-Henric Svanberg vågar inte lova lika mycket om nya jobb. Ericsson slog visserligen omvärlden med häpnad och gjorde en vinst på 4,3 miljarder kronor, jämfört med en förlust på 2,8 miljarder för första kvartalet 2003.

Men nyanställningar blir det kanske, kanske nästa år.

Ericsson sjönk på börsen
Marknaden tog emot siffrorna på olika sätt. Volvo steg rejält på börsen, Ericsson sjönk.

Ericsson omsatte 28,1 miljarder, Volvo 45,5 miljarder första kvartalet i år. Efterfrågan ökar på nästan alla marknader. Nordamerika, Europa och Kina är särskilt viktiga för båda företagen.

För Volvos del är det lastvagnarna som drar det tyngsta lasset. För Ericsson är det systemen, både gamla GSM och nya 3G.

– Det som är lyckosamt nu det är att vi i lågkonjunkturen tog på oss att satsa så pass mycket på produktutveckling som vi har gjort och det gör att vi har bra produktprogram men också nya produkter och nya produkter i bredd och i sortiment och det där genererar nu högre försäljningstakt än vad marknaden faktiskt växer. Jag tycker att det ser bra ut, säger Volvos vd Leif Johansson.

– Vi har ju varit igenom en mycket besvärlig kris och har haft ett starkt fokus att få ordning på kostnader och komma i balans i företaget. Vi har dessutom sedan ett år tillbaka jobbat väldigt fokuserat på tillverkningskostnader och produktionskostnader för våra produkter. När alla de projekten samtidigt ger resultat, då får vi den här effekten och det är naturligtvis oerhört glädjande. Nu kommer ju allting på en gång och det är ju naturligtvis kul att se, säger Ericssons vd Carl-Henric Svanberg.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".