Kritiserade transporter.

EU fattar beslut om djurtransporter

På måndagen träffas EU:s jordbruksministrar för att besluta om nya regler för djurtransporter. Men motståndet har varit stort från flera medlemsländer och de hårdare regler som Sverige hoppats på blir troligen inte av. Resultatet kommer att bli en mildare kompromiss.

Åsa Regnander-Dahl på Djurskyddsmyndigheten är besviken på förhandlingarna så här långt.

– Vi har ju sett skräckbilder i olika sammanhang på de här djurtransporterna. Som förslaget ser ut idag ligger det rätt långt ifrån det vi vill ha i Sverige och vad vi skulle vilja ha i hela EU. Det gäller framför allt transporttiderna och vilka utrymmen djuren har när de transporteras, säger hon.

Kritik mot transporter
De långa djurtransporterna genom Europa, ofta i trånga varma fordon har fått mycket kritik för det lidande det anses orsaka djuren. I princip kan man transportera djuren hur länge som helst med vissa pauser. Sverige har idag en egen maxgräns på normalt åtta timmar för slaktdjur och har försökt få fram liknande regler i hela EU, men hittills utan resultat.

Det senaste förslaget bland medlemsländerna handlar om nio timmars transporter, sedan två timmars vila med djuren kvar i fordonet. Därefter ytterligare nio timmars transporter, tolv timmars vila och så vidare. Alltså i fortsättningen blir det ingen maxgräns och till och med en försämring mot dagens EU-regler, eftersom djuren inte lämnar fordonet vid vilan.

– I vissa avseenden finns det en del förbättringar i det här förordningsförslaget, men det gäller framför allt kontrollen kring transporterna och vissa administrativa rutiner runt djurtransporterna, men tittar man på de faktiska förhållandena för djuren så tycker vi att det är alldeles otillräckligt som det ser ut idag, säger Åsa Regnander-Dahl.

Är du besviken över att man inte har kommit längre?

– Ja det är jag definitivt. Jag trodde att man skulle kunna komma längre. Åtminstone se till att få bättre utrymme och förhållanden för djuren ombord på transportfordonen.

Kompromissförslag
Troligen kommer ordförandelandet Irland lägga fram ett nytt kompromissförslag på förhandlingsbordet, men de flesta bedömare tror att det ändå blir svårt att nå några stora förändringar, för bakom motståndet från flera länder finns ofta starka ekonomiska intressen, menar Åsa Regnander-Dahl.

– Det är ju många länder där det här är en viktig näring och man transporterar ju väldigt mycket djur mellan länder i Europa. Det är många djur också som åker väldigt många timmar och ut på långa transporter. Och det här är ju en betydande näring som man inte vill ha stora inskränkningar i.

Oavsett den slutliga uppgörelsen så hoppas ändå Sverige få behålla sina strängare regler, men det är en klen tröst menar Åsa Regnander-Dahl.

– Om det här förslaget ändå skulle röstas igenom så kommer vi i Sverige att kunna ha hårdare regler än vad man har i övriga EU. Men så fort en transport lämnar landet så gäller den förordning som gäller inom hela EU, säger hon.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".