Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Köpcentrum i främst Sydeuropa har inte blivit klarbyggda, och det är lågkonjunkturen som påverkar. Foto: Scanpix

Lågkonjunkturen påverkar H&M:s expansion

Klädbolaget H&M märker av lågkonjunturen. Nu tvingas H&M dra ner sina expansionsplaner för i år.

-- Det som har hänt är att den ekonomiska krisen har lett till att det är flera köpcentrum-projekt runtom i världen som skjutits på eller lagts ner, och därför har vi reviderat ner vårt tillväxtmål, berättar vd Karl Johan Persson och menar att det gäller framförallt i Sydeuropa.

H&M räknar nu med att öppna 20 butiker färre än planerat under september, oktober och november. Men tillväxtmålet att öppna 10-15 procent fler butiker varje år framöver står fast.

Men det är just att kunna fortsätta så fort som är bolagets största utmaning enligt Persson.

-- Vi växer ju väldigt snabbt. Vi växer med cirka 220 butiker netto i år. Det viktigaste är att vi lyckas behålla vår företagskultur när vi växer så snabbt som vi gör. Att vi lyckas hitta rätt människor som passar in i vår företagskultur, behålla känslan av att vara det lilla företaget, snabbfotade företaget, trots att vi är stora.

Fast i det korta perspektivet så var H&M:s kvartalsrapport i dag inte lika bra som finansmarknaden väntat sig. Vinsten på 5,7 miljarder kronor före skatt var visserligen bättre än i fjol, men den klarade inte analytikernas mål.

Det finns orosmoln på himlen. Den starka svenska kronan ger billigare inköp, men den innebär också att försäljningen i många länder, som till exempel på H&M:s största marknad Tyskland, blir mindre värd när den räknas om till svenska kronor. Dessutom har ju priset på bland annat bomull stigit.

– Det absolut viktigaste för oss är att vi lyssnar på våra kunder och jobbar för att kunderna ska få ett bättre erbjudande, säger Karl Johan Persson.

Hur ska ni hantera prisökningar på exempelvis bomull?

– Vi styr inte vår verksamhet efter bruttomargnialmål, utan håller oss till vår affärsidé och agerar alltid långsiktigt.

Är det rimligt att vänta sig en lägre bruttomarginal framöver?

– Vi ger inga sådana prognoser i nuläget, svara Karl Johan Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".