1 av 2
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på partiets valvaka. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix
2 av 2
Klicka för grafik - Sverigedemokraterna i valrörelsen

SD:s publicitet ökade kraftigt från förra valet

Valet i höstas blev första gången som Sverigedemokraterna lyckades ta sig in i de stora riksmedierna. Och ju närmare valet kom, desto bättre lyckades partiet med att få uppmärksamhet, visar en undersökning som Ekot låtit göra.

Tom Ehrling är medieanalytiker på medieanalysföretag Infopaq, som gjort mätningen.

– Publiciteten har ökat mycket för Sverigedemokraterna jämfört med 2006. Då fanns de i stort sett inte i medierna i valrörelsen, säger han.

2010 blev valåret då Sverigedemokraterna fick sitt genombrott i de stora nyhetsmedierna: sex procent av huvudnyheterna om politik handlade om Sverigedemokraterna under de sista fyra veckorna före valet.

Publiciteten växte ju närmare valet kom, och mot slutet var siffran betydligt högre. Rapporteringen började ta fart i slutet av augusti, då medierna rapporterade om Sverigedemokraternas utspel om invandrare som våldtar.

Sedan kom uppmärksamheten om partiets stoppade valfilm. Diskussionen tog fart om vad som skulle hända om Sverigedemokraterna blev vågmästare i riksdagen. Och sista veckan gav medierna mycket uppmärksamhet åt att partiets torgmöten stördes av motdemonstranter.

Många av artiklarna och inslagen om Sverigedemokraterna är negativa. Men medieprofessorn Kent Asp vid Göteborgs universitet säger att ett parti som Sverigedemokraterna gynnas även av negativ publicitet, eftersom många av deras sympatisörer misstror medierna.

– Det blir bara en bekräftelse då att medierna tillhör etablissemanget. En negativ rapportering kan vara positivt för ett populistiskt parti, säger Kent Asp.

Kent Asp har själv undersökt Sverigedemokraternas publicitet, och kommit fram till att den var tio gånger större 2010 än 2006.

Men han tror inte att publiciteten i nyhetsmedierna var huvudorsaken till att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen.

– I förra valet fick ju faktiskt Sverigedemokraterna rätt så stora ekonomiska resurser på grund av sitt valresultat. Det har stor betydelse, att de har arbetat systematiskt. Medierna betyder naturligtvis mycket men det här betyder antagligen mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".