Telia pressas av sjunkande samtalspriser

Det blir allt billigare att ringa och priserna på mobiltelefonsamtal sjunker. På onsdagen presenterade TeliaSonera årets första kvartalsrapport och bolaget har tvingats till besparingar för att klara av de lägre samtalspriserna.

Enligt Daniel Lindholm, försäljningschef på Geab, är orsaken till att priserna sjunker att flera nya aktörer kommit in på den svenska mobilmarknaden.

– Det är en del aggressiva nya aktörer, så priserna på samtal är på väg ner.

Är anledningen att priserna sjunker att de nya aktörerna tar kunder?

– När det gäller norska D-juice så säljer de riktigt bra. Det finns en del kunder som är riktiga prisjägare och de hittar de här erbjudandena.

Kunder ringer gratis
Det blir allt billigare för oss konsumenter att prata i mobiltelefon och nya bolag har nya sätt att ta betalt. Till exempel ringer kunder hos mobiloperatören 3 helt gratis till varandra. Norska D-juice har en och samma taxa hela dygnet.

Konkurrensen sätter spår hos de stora bolagen. På onsdagen presenterade TeliaSonera sin första kvartalsrapport för året och enligt vd:n Anders Igel har bolaget tvingats effektivisera för att klara av prispressen.

Ökad vinst
Trots konkurrensen steg TeliaSoneras vinst under första kvartalet till 2,3 miljarder kronor, jämfört med 1,6 miljarder samma tid förra året. Inom affärsområdet mobil steg omsättningen till 2,9 miljarder kronor.

Kanske kan vi konsumenter se fram emot sjunkande priser även framöver. Telias vd Anders Igel laddar hur som helst för fortsatt hård konkurrens.

– Jag tror att vi får räkna med att det det blir en tugg priskonkurrens och hittills har vi kunnat möta det ganska bra, med ökad kostnadseffektivitet.

Hur ser du på personalsituationen för TeliaSonera framöver, kommer ni att behöva minska personalstyrkan?

– Det har jag ingen uppfattning om och det är inte så vi tänker. När vi tänker vara konkurrenskraftiga i kostnad när det gäller vår verksamhet, så handlar det om hela vår effektivitet. Det finns många olika sorters möjligheter att förbättra den.

Men om det samtidigt råder prispress och ni vill behålla en hög vinstmarginal så måste ni minska kostnaderna, hur ser du på möjligheten att ni kommer tvingas säga upp personal i år?

– Jag har ingen uppfattning om det. Återigen det finns många olika sätt att höja effektiviteten i ett bolag.

Thorbjörn Carlsson
thorbjorn.carlsson@sr.se
Eva Odefalk
eva.odefalk@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".