Priskonkurrens ger SJ förlust

SJ kommer säga upp 130 personer inom sin administration för att sänka sina kostnader. Trots att antalet tågresenärer nu ökar igen, redovisar SJ nya förlustsiffror.

Orsaken till SJ:s nya förlustsiffror är enligt företagsledningen lågprisresandet. Det är de rabatterade biljetterna som lockar resenärerna.

– Tyvärr är det så. För mig är det så, som pendlar till Lund till exempel att det oftast är billigare till och med om jag åker bil själv än om jag tar tåget, men i det här fallet tar jag tåget. Det säger en av SJ:s resenärer, Gustav Åkesson.

Så det är om du kan få tag på lågprisbiljetter som avgör då?

– Det är helt och hållet är det som avgör.

– Ja om man kan få tag på flygbiljetter för 3-400 kronor ner till Paris och det sedan kostar 800 kronor att åka till Stockholm, då är det klart att man hellre åker till Paris, säger Margita Karlsson-Bergström.

Låga priser lockar
Gustav Åkesson och Margita Karlsson-Bergström som väntar på perrongen i Jönköping är ganska typiska för SJ:s resenärer. Det är lågprisbiljetterna som lockar och inte de mer inkomstbringande normalprisen eller affärsresandet.

Det är orsaken till att resandet faktiskt ökade igen det första kvartalet, samtidigt som det ekonomiska resultatet för SJ försämrades och slutar med ett minus på 2 miljoner mot 81 miljoner plus samma tid förra året.

Branschen anpassar sig
Trenden med lågprisåkandet finns också inom flyget och SJ:s vd Jan Forsberg menar att det här är något även SJ nu måste anpassa sig till.

– Vi kan ju se att hela persontransportbranschen är inne i en lågprismarknad och vi har att lära oss att leva på det resandet som vi har som vi ska försöka få tillväxt på ytterligare naturligtvis, men med mindre intäkter.

Ni får acceptera att det är lågprisbiljetter som gäller om ni ska locka fler resenärer?

– Ja, jag tror att det är viktigt att alla företag måste anpassa sig till vad kunderna efterfrågar och efterfrågar man låga priser så måste vi naturligtvis lära sig leva med det som utgångspunkt. Då får man kombinera priser som driver volym samtidigt som man är effektivare internt, säger Jan Forsberg.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".