Utbyggnad av Panamakanalen het valfråga

Vore det inte för kanalen skulle valen i Panama på söndagen inte ha särskilt stor betydelse. Dagens val är de första sedan kanalen övergick i Panamas ägo. De kan de bli avgörande för Panama-kanalens och den internationella sjöfartens framtid.

Om opinionsmätningarna får rätt heter Panamas nye president Martin Torrijos.

Han är son till Omar Torrijos, den mytomspunne generalen, som 1978 tillsammans med USA:s dåvarande president Jimmy Carter skrev under avtalet, som gjorde att kanalen år 2000, efter 86 år under USA:s kontroll, övergick i Panamas ägo.

Det är en händelse som ser ut som en tanke. Även om korruptionen, fattigdomen och arbetslösheten varit dominerande teman under valkampanjen, är det kanalens framtid, som är det avgörande temat för landets näste president.

Nationens livsnerv
Visserligen är Panamakanalens administration teoretiskt helt oberoende av den panamanska staten, men kanalen är samtidigt nationens själva livsnerv.

Den centrala uppgiften för den nye presidenten är att se till att den fortsätter att vara det. Det är inte alldeles enkelt.

Kanalen stod färdig 1914 och dess storlek har hittills varit måttstock för alla oceangående fartyg.

Fartygen byggs större
Många containerfartyg, som byggs idag är allt för stora för Panamakanalens slussar.

Om inte Panama ska gå miste om den framtida sjöfarten måste kanalen utvidgas.

Det kommer att kosta och det kommer att kräva politisk initiativförmåga av ett slag, som knappast varit utmärkande för Panamas politiker på senare tid.

När det gäller just den aspekten har Martin Torrijos en del att brås på.

Lars Palmgren, Santiago
lars.palmgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista