Snustillverkning vid Swedish Match i Göteborg.

Tobaksbolag möter rökförbud med snus

Om drygt en vecka, onsdag 12 maj, ska riksdagen besluta om det blir rökförbud på krogen. För att möta detta satsar tobaksbolagen mer på att fler ska snusa istället. (Front i P3)

– När man får ett rökförbud på krogen så tror ju vi att det gynnar den som kan erbjuda ett rökfritt alternativ, säger Bo Aulin, informationsdirektör på Swedish Match. 

Krognamnet tryckt på dosan
Burkarna är ovala, i svart och lila metall eller klassikt runda och i plast med krogens namn tryckt på dosan. De ges bort gratis eller säljs som specialdesignade produkter till utvalda gäster.

– Det handlar ju om att finnas till hands med produkterna, säger Bo Aulin.

Askfat ska bytas ut mot snusfat, och cigarettautomater mot snuskylar. Det handlar om att synas. Då är tobaksbolagen beredda att betala för att få sälja sitt snus.

– Det är kapprustning när det gäller snus i Sverige totalt sett, Jonas Engvall, snusföretagare.

187 miljoner snusdosor på ett år
Eftersom det är förbjudet att sälja portionssnus i övriga Europa är Sverige EU:s största marknad. År 2002 snusade svenska folket 187 miljoner dosor och allt fler kvinnor väljer att stoppa en påse under läppen.

Tobaksbolagen marknadsför snuset som en hälsoprodukt för de som vill sluta röka.

Gunilla Bolinder, tobaksforskare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm, håller dock inte med tobaksindustrin på den punkten.

– Jag säger aldrig att någon ska dricka vitt istället för whiskey när de är alkoholister. Och jag säger aldrig, att visst ska du snusa, därför att för mig är absoluta målet att vara nikotinfri, säger Gunilla Bolinder, tobaksforskare vid Karolinska sjukhuset.

Irini Mavroudis, Front i P3
irini.mavroudis@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".