Besvärliga tider för Europas flygbolag

Europas flygindustri håller på att stöpas om och det sker i en accelererande takt. Konkurrensen från lågprisflygbolagen och den osäkra politiska situationen i världen skakar de gamla monopolen.

Idag kom till exempel beskedet att det nu är klart med affären mellan Air France och holländska KLM, två gamla nationella monopolstoltheter som av utvecklingen tvingas gå ihop.

Det är Air France som köper KLM för motsvarande 7,6 miljarder kronor och bildar Europas största flygbolag. Franska staten mister sin majoritetspost då ägarandelen i det sammanslagna bolaget sjunker från 54 till 44,7 procent.

Delprivatisera Alitalia
En annan gammal statligt flygkoloss är Alitalia. I Rom säger den italienske transportministern Pietro Lunardi i en tidningsintervju att det kan bli aktuellt med en delprivatisering av flygbolaget, som måste bättra på produktiviteten, vilken ofta brukar betyda minskning av antalet anställda.

3 200 ska bort av sammanlagt 21 000, enligt en plan som beskrivs som sista chansen för Alitalia, vilket förkastades av facket som utlyste en fyradagarsstrejk som skapade kaos i hela Italien och lämnade 150 000 passagerare kvar på marken.

Swissair blev Swiss
Planen är en kopia av vad ledningen för Swissair försökte göra efter 11 september 2001, men det hjälpte inte, för Swissair kollapsade och konkursade och gick sedan ihop med ett litet nationellt bolag och återuppstod som Swiss.

Europa ligger mer än 10 år efter utvecklingen i USA, där klassiska flygbolag som till exempel Pan Am försvann i 80-talets flygindustrikris, som delvis berodde på avregling och avmonopolisering. Det ledde till att världens idag två största flygbolag bildades, nämligen American Airlines och United Airlines.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".