Fullkornskex med jordnötssmör. Nyttigt?

Kombinera rätt för att må bra

Nya rön visar hur mat kan påverka hälsan. Det gäller att rätt kombinera födoämnen som blåbär, fet fisk och fullkorn. Då minskar risken för sjukdomar och som extra bonus blir minnet bättre.

– Vi har fått betydelsefulla och stora sänkningar i etablerade riskmarkörer för åldersdiabetes och hjärt-kärlsjukdom, säger Inger Björk, som är professor i industriell näringslära i Lund.

44 personer fick under fyra veckor äta en kost i olika kombinationer bestående av fet fisk, kött, sojaprodukter, mandlar, fullkorn från havre och korn, kanel, vinäger, blåbär, produkter med laktobakterier. 

Efter fyra veckor hade kolesterolet sänkts med i genomsnitt 24 procent, blodtrycket hade sänkts med 8 procent, insulinnivåerna blev bättre jämfört med en kontrollgrupp som åt en kost sammansatt enligt de svenska kostrekommendationerna.

Man vet idag att fetma, högt blodsocker och höga insulinnivåer försämrar hjärnans funktion.

Eftersom försökspersonerna förbättrade sina värden fick de också bättre närminne, det så kallade arbetsminnet.

– Det vi mätte var arbetsminne, koncentrationsförmåga och uppmärksamhet. Och de här funktionerna såg vi att de blev signifikant bättre efter den här "portföljdieten", säger forskaren Anne Nilsson.
 
Enligt professor Juscelino Tovar är resultaten uppseendeväckande bra, eftersom den speciella kosten hade samma effekt som de läkemedel man ger mot högt blodfetter, högt blodtryck och typ2-dibates.

– Det är anmärkningsvärt. Effekterna liknar dem som läkemedel kan ge.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".