Hellre ryskt än importerat i Ryssland

Ryska konsumenter vill idag hellre ha ryska produkter än importerade. Det visar kvalitetsundersökningar som Stockholm School of Economics i St Petersburg har gjort.

– Det var efter krisen 1998 när industrin kom på fötter som fler och fler bytte från importvaror till ryska, säger Irina Selivanova som är chef för kvalitetsundersökningarna.

Undersökningarna mäter konsumenternas uppfattning av varornas kvalitet och har utförts både i storstäder och mindre städer över hela Ryssland.

– När det gäller öl så är inhemska märken mer populära än importerade. Framförallt är det inom livsmedelssektorn som ryska företag vunnit över utländska, säger hon

När det gäller andra varor har ryska företag ännu inte lyckats nå samma kvalitet. Det kan vara till exempel möbler eller hemelektronik.

Bättre livskvalitet i Sibirien
Skolan gör också undersökningar om livskvalitet där det förvånande nog visar sig att människor i mindre städer i till exempel Sibirien är betydligt mer nöjda än invånare i Moskva och St Petersburg.

– Det är förvånande men invånarnas inställning har inte att göra med objektiva fakta om livskvalitet utan har mer att göra med förväntningarna. I Krasnojarsk är tillfredställelsen större än i St Petersburg för här vet människor mer om andra länder och reser mer och kan jämföra mer så de har större förväntningar, fortsätter hon.

Från producent- till konsumentmarknad
Rektorn på skolan Ludmilla Mourgulets säger att skolan har betydligt bättre kunskaper om förhållanden ute i landet än statliga organisationer.

Nu säljer skolan också sina undersökningar till städer, som till exempel vill veta mer om invånarnas inställning vid stadsplanering. Dessutom köps undersökningarna av företag som har för avsikt att bli mer kundorienterade.

– Det är något nytt för Ryssland för vi var mer inriktade på planer och produktion och i bland väldigt bra kvalitet , men vi brydde oss inte om vad kunderna tyckte om produkterna. säger Ludmilla Mourgulets.

– Vi producerade och det var bra, men vi visste inte om kunderna gillade det eller inte.

Maria Persson Löfgren, St Petersburg maria.persson_lofgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".