Skandias försäljning minskar

Skandia fortsätter att minska sin försäljning av försäkringar och olika sparprodukter i Sverige. Ökad konkurrens och skandalerna kring lägenheter och bonusprogram utpekas som troliga förklaringar.

Första kvartalet sålde Skandia olika slags försäkringar och sparprodukter till företag och privatpersoner för 3,9 miljarder svenska kronor och det är 300 miljoner mindre än för ett år sen.

Nyförsäljningen inom fondförsäkringar minskade med 22 procent.

– Ökad konkurrens och skandalerna kring lägenheter och bonusprogram förklarar den minskade försäljningen säger Harry Vos, som är ansvarig för information till investerare.

– Uppmärksamheten kring de frågorna är naturligtvis en starkt påverkande faktor men det är svårt att säga hur mycket. Det finns förstås alla skäl för oss att jobba med de här frågorna.

Vändning tar tid
Harry Vos tror också att det tar tid att vända utvecklingen:

– Vår bedömning är att det tar tid att återvinna förtroendet, det får vi jobba med successivt under det här året.

Bra resultat i Storbritannien
I andra delar av världen ser läget ljusare ut. Totalt ökade försäljningen med 8 miljarder kronor till drygt 25 miljarder kronor.

Bäst går det i Storbritannien som är Skandias största marknad, där ökade försäljningen med 80 procent under första kvartalet jämfört med året innan.

– Utan tvekan är det bästa försäljningsresultatet i historien. Det vi kan konstatera är att försäljningsutvecklingen sedan förra året successivt har ökat månad för månad. Första kvartalet är ett av de absolut bästa, säger Harry Vos, Skandia.

Brita-Lena Ekström
brita-lena.ekstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".