Amerikanska filmbolag har börjat satsa pengar i svensk film.

Hollywood satsar på svensk film

Att producera svensk film har traditionellt sett varit en affär för svenska bolag som Svensk Filmindustri och Sandrew Metronome, tunga producenter kopplade till bolag med i Sverige helt dominerande biografkedjor. Men nu byter de stora amerikanska bolagen fot och satsar pengar i Sverige. (Ekot, Kulturnytt och P1-morgon)

I stället för att i huvudsak distribuera film till de svenska biograferna går man nu aktivt in med pengar i svenska filmproduktioner. Det handlar om att ruska om den svenska filmmarknaden, säger Tomas Cruze, vd för Universal Pictures i Norden.

– Vi har för avsikt att gå in och göra en buckla i den här nordiska, lokala filmproduktionen, säger han.

Satsat på Rånarna
Universal har satsat i bland annat Kjell Sundvalls senaste film Hotet och Peter Lindmarks Rånarna med Mikael Persbrandt och Stina Ekblad i rollerna.

Två skäl finns för att göra en satsning på den svenska filmmarknaden. Det första är att det går att tjäna pengar på svensk film.

Drog in mer än Hulken
– Inhemska filmer har mer och mer börjat överta kassasuccéerna från de amerikanska. Tittar vi på oss själva så gjorde Rånarna mer än både Charlies änglar och Hulken, på bio. Med tanke på produktionskostnaden, den ena kostade 140 miljoner dollar, den andra inte ens en bråkdel av det, säger Tomas Cruze.

Av de tjugo mest sedda filmerna i februari i år var enligt Filminstitutet åtta svenska och de stod för 37 procent av intäkterna.

Det andra skälet är filmpolitiskt, de amerikanska bolagen vill luckra upp den svenska filmmarknaden. Buenavista, det samma som Disney, har satsat i Peter Dalles Skenbart.

Ny på marknaden
– Det är egentligen inte någon filantropisk gärning, utan det är snarare så att det kommer in en ny kraft på marknaden. Tidigare har man varit hänvisad till den stora biografkedjans distribution, med något undantag. Härmed så får producenten fler olika alternativ, säger Eric Broberg, vd för Buenavista i Norden.

Svensk Filmindustri tycker att det är normalt att det finns bolag som dominerar en marknad, men även de följer med och satsar mer.

– Det påverkar oss i den grad att vi följer dem och blir ännu bättre på det vi gör. Vi har förstärkt vår produktionsavdelning och ser att intresset för lokal film är stort, så vi satsar mer även i Norge, Danmark och Finland, säger Rasmus Ramstad, vd för Svensk Filmindustri.

Jesper Lindau
jesper.lindau@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".