M-stöd för flyktingansvar får kritik

På onsdagen ska riksdagen ta beslut om Sverige ska införa straffavgifter för flyg- och färjebolag om de låter en flykting utan asylskäl komma till Sverige. Moderaterna, som enda parti tillsammans med socialdemokraterna, har bestämt sig för att stödja förslaget.

Michael Williams, ordförande för flyktingorganisationen FARR, är upprörd över moderaternas ställningstagande.

– Sverige är det enda landet i EU som har möjlighet att ifrågasätta transportöransvarets grundvalar. Nu är det sista chansen någonsin, säger Michael Williams.

M står bakom förslaget
Den chansen kommer inte moderaterna att ta. Partiet har bestämt sig för att stödja regeringens förslag om det så kallade transportörsansvaret och beslutet klubbas i riksdagens kammare på onsdagseftermiddagen.

Det innebär att Sverige från 1 juli inför böter för alla rederier och flygbolag som låter en flykting utan asylskäl komma till Sverige. Böterna kan bli upp till 46 000 kronor per flykting.

Michael Williams, ordförande för Flyktinggruppernas och asylkommittéernas riksråd, har hittills hoppats och trott att de moderater som tidigare kämpat mot förslaget skulle kunna övertyga partiet. Av den tidigare interna splittringen i frågan inom moderaterna märks dock inte mycket idag.

EG-direktiv styr
Enligt moderaternas gruppledare i riksdagen, Mikael Odenberg, är transportörsansvaret ett EG-direktiv som alla länder som gått med i Schengensamarbetet gått med på att införa.

– Vi står självfallet bakom att Sverige ska hålla löften som vi har givit andra länder och leva upp till de förpliktelser vi har. Det är en god regel människor emellan att hålla ingågna avtal och det är en bra regel också mellan stater, säger Mikael Odenberg.

Vad säger du om att kritikerna anser att det här strider mot mänskliga rättigheter och mot Genèvekonventionen?

– Hade vi ansett att det stred mot mänskliga rättigheter och Genèvekonventionen så hade vi naturligtvis inte accepterat transportörsansvaret och då hade vi heller inte kunnat acceptera Schengenavtalet som det nu är utformat, säger Mikael Odenberg.

Michael Williams på FARR är dock inte lika övertygad.

– Det står uttryckligen i Genèvekonventionen att en person inte behöver ha äkta handlingar för att kunna söka asyl så länge man kan lämna en rimlig förklaring till varför man inte har det. Har man krav på visering, äkta ID-handlingar med mera, så är det omöjligt för människor som verkligen behöver rädda sina liv att kunna komma denna väg, säger Michael Williams, ordförande för Flyktinggruppernas och asylkommittéernas riksråd, FARR.

Mari Forssblad
mari.forssblad@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista