Nätverksmarknadsföring i juridisk gråzon

Nätverksmarknadsföring, så kallad Multi Level Marketing, MLM, ökar i Sverige och det är en metod som lagstiftningen inte är riktigt anpassad för. Det finns en gråzon mellan laglig nätverksmarknadsföring och rena pyramidspel.
(P1 Konsument)

Många vänder sig till Konsumentverket och Lotteriinspektionen med frågor.

– Den vanligaste frågan vi får från anhöriga låter ofta: min ska satsa massor med pengar i det här men är det verkligen sant att han kan bli så rik som de påstår? Även folk som funderar på att gå in i det här frågar oss om det är seriöst och verkligen kan vara så bra som det låter, berättar Anna Montelius, jurist på Konsumentverket.

Enligt Anna Montelius verkar många svenskar ha problem med så kallad MLM-verksamhet, som bygger på att produkter och tjänster säljs med hjälp av mun till mun-metoden till släkt, vänner och arbetskamrater istället för med de traditionella marknadsföringsmetoderna.

Släkt och vänner värvas
I nätverksmarknadsföringen ingår också ett värvningssystem där man som återförsäljare också tjänar pengar på att värva nya återförsäljare till verksamheten.

Produkterna man säljer kan vara allt från tvättmedel till finansiella tjänster.

Nu har Konsumentverket och Lotteriinspektionen börjat samarbeta och för även diskussioner med polisen, åklagarmyndigheten, Finansinspektionen och Skattemyndigheten för att se om det går att komma tillrätta med problemen.

Lagen kan behöva ändras
Enligt Anna Montelius kan lagstiftningen behöva ses över.

– Det finns ju ingen speciell lagstiftning för just det här fenomenet utan det finns bara ett förbud mot att anordna ett renodlat kedjebrevsspel. När det gäller den här nätverksmarknadsföringen så är det bara den vanliga marknadsföringslagen som gäller och den är inte så specialiserad på just det här området.

– De som går in i sådan här verksamhet är heller inte riktigt att betrakta som konsumenter. De satsar ju pengar för att starta näringsverksamhet och då får de inte det skydd som konsumenter har.

– Egentligen tycker vi på Konsumentverket att de har en ställning som mer är att likna vid konsumenternas. Det handlar om människor som inte har någon erfarenhet av affärsverksamhet och som egentligen inte har ekonomiska medel och kunskaper att klara det här på ett bra sätt, säger Anna Montelius, jurist på Konsumentverket.

Lovisa Vasell, P1 Konsument
lovisa.vasell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".