Nytt läge för Gotland i nya EU

Gotland har efter EU:s östutvidgning fått ett helt nytt läge i Östersjön när gränsen mot baltstaterna försvunnit. Men trots att det är nästan lika nära till Baltikum som till svenska fastlandet är det få som kan utnyttja detta, eftersom det saknas kommunikationer.

Bland företagen på Gotland är det än så länge få som är beredda på samarbete med de nya medlemsstaterna, säger näringslivschefen Carl-Johan Löwenberg.

– Nej, jag har inte hört så många sådana diskussioner faktiskt. Man har mer pratat i termer runt besöksnäringen, att det blir en konkurrens på det området.

Är det mer ett hot eller en möjlighet så här långt?

– Det är både och, det beror på vad man gör av det egentligen. Det återstår att se, säger Carl-Johan Löwenberg.

Härifrån hamnen i Slite är det lika nära till Lettland som till det svenska fastlandet så det borde vara upplagt för samarbete nu när EU-gränsen har flyttats.

Men bristen på kommunikationer sätter hinder i vägen och förklarar en del av tveksamheten här på Gotland. Det finns vare sig reguljärt flyg eller båttrafik.

Men det finns samtidigt de som hoppas på mer utbyte.

Cementa har till exempel fabriker både i Slite och i Estland och där hoppas man nu att den minskade byråkratin ska göra det enklare med frakter över havet.

Blev det dessutom passagerartrafik skulle fabrikschefen Hans Gustavsson till och med kunna tänka sig att importera arbetskraft till Sverige.

– Vi tar in en hel del entreprenörer under våra storstopp. Då blir det en helt annan marknad att handla upp dem på. Det ser jag fram emot, säger han.

Du skulle kunna ta hit lite billigare arbetskraft från öst då?

– Billigare och billigare, men jag skulle i alla fall kunna konkurrensutsätta våra nuvarande entreprenörer. Förhoppningsvis blir det billigare.

Skulle du kunna tänka dig att också ha veckopendlande arbetskraft från öst?

– Ja, varför inte, säger Hans Gustavsson.

På Gotlandsbolaget har man redan skissat på en förbindelse och en tänkbar båt renoveras just nu. Men vd Jan Erik Rosengren kan ändå inte säga när man kommer igång.

– Det finns en del intresse har vi märkt, men det är inget stort tryck. Det finns alltid folk som vill att man ska starta den här typen av trafik, men de vill inte förbinda sig att göra det. Det är det som är problemet. Men vi tror på den här linjen på sikt.

Men det är en sak att önska det och en sak att sedan utnyttja det?

– Exakt så är det, säger Jan Erik Rosengren.

Många förvånas ändå över att man ska behöva åka via svenska fastlandet för att ta sig de tretton milen fågelvägen till Lettland. Faktum är att förbindelserna från Gotland och österut var bättre på Hansans tid.

– Ja, på den tiden var ju Gotland navet i havet. Då kom det trafik hit och sedan for man vidare till Baltikum. Men så är det ju inte i dag. Nu går de stora fartygen runt Gotland.

Så Gotland är mer i vägen i dag?

– Det kan man nog säga, tyvärr, säger Jan Rosengren.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".