Reklam för mediciner påverkar läkare

Läkemedelsföretagens reklam styr vilka mediciner läkarna skriver ut, visar en studie gjord av den statliga stiftelsen NEPI, som arbetar för att läkemedel ska användas bättre.

NEPI:s chef Arne Melander säger att marknadsföringen påverkar läkarna att skriva ut dyra mediciner med liten effekt. 

– Den har en mycket stark påverkan. Det vi har tittat speciellt på är att den ökande satsningen på förebyggande läkemedel också haft en väldigt påtaglig effekt. Det är den grupp av läkemedel som ökar mest, och man satsar också allra mest på de nyaste och dyraste, som långt ifrån alltid är de effektivaste. 

Resebidrag och middagar
Rapportförfattarna har tittat på annonser för läkemedel, för att ta reda på vad industrin satsar på. Annonserna är en liten, men synlig del av industrins flermiljardsatsning varje år på utbildning och reklam, som tvinnas samman med, resebidrag och middagar för läkare. 

Det som industrin marknadsför, det säljer mer, trots att det kan vara sämre och dyrare, enligt rapporten.

Industrin utbildar
Att läkarna påverkas stämmer man in i från läkarhåll. Problemet är att industrin står för så stor del av utbildningen, säger Eva Nilsson Bågenholm på Läkarförbundet. 

– Får man en relation till ett visst företag så är det ju lättare att skriva ut den typen av preparat som de står för. Samtidigt så vet jag kollegor som säger att man reagerar på motsatt sätt. Man är så medveten om det här med påverkan att man väljer att inte skriva ut de preparaten.

Oberoende utbildning
I dag pågår en diskussion och förhandling om att strama upp kontakterna mellan läkemedelsindustrin och vården. Författarna till NEPI-rapporten hävdar att stat och landsting skulle tjäna på att satsa pengar på att ge läkarna en oberoende utbildning om mediciner. 

Även om det innebär att en del förmåner försvinner, hävdar Eva Nilsson Bågenholm att läkarna tycker att det är bra.

– Det fungerar inte att man får någon typ av betald semester, jag tror inte att det är något problem. Det som vi vill slå vakt om, och som medlemmarna är angelägna om, är att man får del i fortbildningsaktiviteterna.

Cecilia Strömberg

cecilia.stromberg@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".