Dyrare bilar bättre än billiga i bilprovningen

På måndagen publicerade Bilprovningen sin sammanställning över hur olika bilar klarar kontrollbesiktningen.

På Bilprovningen möts de, blanka tre år gamla på sin första kontrollbesiktning, polerade veteraner och så alla andra som tvättas en gång per säsong och som får duga ändå.

Corollan bäst igen
Mycket är ganska självklart. Som att en dyrare bil i regel är ganska väl ihopskruvad och den som väljer bland de billigaste modellerna får stå ut med fler fel. Samt att Toyota Corolla i år som alla andra år också är den bil som får minst antal anmärkningar.

Vissa saker förbryllar Bilprovningen. Det vanligaste felet på bilar är dåliga spindelleder och i hälften av fallen blir det till och med körförbud. Där får några modeller som vanligtvis räknas som kvalitetsbilar riktigt dåliga betyg, långt över medelvärdet.

Underkända spindelleder
Det är Volvos storsäljare v70, men även de andra Volvomodellerna, som ligger oväntat högt, och dessutom BMW:s så kallade 3-serie. Var femte i den serien får underkänt på spindellederna redan vid första besiktningen när bilen är tre år gammal.

Gunnar Högberg på Svensk bilprovning säger att vad som anses som en bra bil helt enkelt inte alltid är en fråga om fakta och statistik.

– Det säger kanske att man inte alltid låter förnuftet styra inför ett bilköp, utan går mer på känsla, ”den här bilen vill jag ha, oavsett vilka fel den har, och jag är beredd att få betala reparationer tidigare”.

Svårt att laga själv
Förutom de fel Bilprovningen har hittat så har Konsumentverket frågat bilisterna vilka fel de störs av. Det är saker som Bilprovningen inte bryr sig lika mycket om, som krångel med låset, gnisslande bromsar och imma på rutorna.

Bilisterna tycker att de på det hela taget har ganska bra och pålitliga bilar, men är missnöjda med att dagens bilar som styrs av en massa elektronik är svåra att laga själv och att bilarna är för dyra och drar för mycket bensin.

Fast på den sista punkten får svenska bilister skylla sig själva. De köper nämligen ovanligt bensintörstiga bilar, jämfört med våra europeiska grannar så har medelsvenssons genomsnittsbil högst förbrukning i hela EU.

Stefan Winiger
stefan.winiger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".