Taxibranschen kan bilda eget försäkringsbolag

Kommuner och kyrkan har det, taxibranschen är på gång att få det. Det handlar om egna försäkringsbolag. Nästa vecka avgörs om de stora försäkringsjättarna går miste om premier från taxiförarna.

Göran Ek har varit taxiförare sedan 1990 hos Taxi Stockholm. Han är upprörd över de senaste årens kraftigt höjda försäkringspremier.

– För tre år sedan var premien på en sådan här bil 700, idag är den 1 800. Jag tror att jag har fått betala hela börsraset för jag tror inte vår skadeutveckling har varit i paritet med höjningarna.

Göran Ek tycker det är dags att sätta press på försäkringsjättarna.

– Det är nog bra om alla försöker nischa sig för att då kan man liksom pressa. Nu är det tre-fyra stora aktörer jag tror att jättarna kommer att bli massor av små.

Flera mindre bolag
Sedan tidigare finns kommunalägda försäkringsbolag i Stockholm, Göteborg, Sundsvall och Gävle. Nu finns även Kyrkans försäkrings AB.

Om taxibranschens bolag för affärssamverkan, Svetax Invest AB, lyckas få in 40 miljoner kronor bland sina medlemmar, kan ett taxiägt försäkringsbolag bli verklighet. Det innebär fördelar för taxinäringen, säger styrelseordförande Sune Lindström:

– Det innebär ju på lång sikt att man är med och påverkar sitt eget bolag, förhoppningsvis också att man har en medkänsla för det här så att man tar det lugnt för att det är ens egna pengar. Klarar vi det här med premien på ett positivt sätt så blir det ju premiesänkningar.

Konkurrensen hårdnar
Försäkringsbolaget Trygg Hansa har 70 procent av marknaden för taxiförsäkringar. Men Mats Höglund som är chef för företagskunder i Sverige är inte orolig för att bli av med taxibranschen som kund. Långsiktigt har inte taxiområdet varit någon lönsam affär för företaget, säger han.

Men skulle utvecklingen fortsätta med fler och fler hårdnischade försäkringsbolag, då kan läget bli ett annat.

– Ja om väldigt många områden bildar egna försäkringsverksamheter så är det klart att då visar det sig att det sätt som vi erbjuder våra tjänster inte fungerar och det är naturligtvis oroväckande, säger Mats Höglund chef för företagskunder i Sverige på Trygg Hansa.

Martin Hedberg
martin.hedberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".