Gratistidningar i kamp om Paris

Metro International räknar med att introducera tidningen Metro i Paris under den här veckan. Det säger bolagets VD Pelle Törnberg som räknar med att den franska verksamheten ska nå ett positivt resultat inom tre år.
Därmed drar det ihop till ett tidningskrig i den franska huvudstaden. Beskedet från Metro är ett svar på det faktum att den norska mediakoncernen Schibsted i förra veckan gav klartecken för lanseringen av sin gratistidning ''20 minuter''. Schibsteds VD Sverre Munck sade då att utgivningen planeras till någon gång i mars. Schibsted säger sig satsa 100 miljoner kronor på Parisprojektet. Fackföreningarna har reagerat kraftigt mot dom nya gratistidningana i Paris, som facket tror kommer att ta annonsintäkter från andra redan hårt pressade tidningar.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista