Bryggerier kritiseras för ha hamnat i kris

Det är bryggeriernas eget fel att deras försäljning av öl minskar, anser både fack och marknadsföringsforskare. Företagen brukar skylla den dåliga lönsamheten på den höga svenska ölskatten, men kritikerna anser att bryggerierna har misslyckats med både marknadsföring, utveckling och export.

Kristina Nordström på Livsmedelsanställdas förbund anser att bryggarna inte är tillräckligt offensiva.

– Företagen inställning och som jag tycker lite enögda uppfattning om att allt handlar om ölskatterna gör att man inte ser mer offensivt på framtiden. Man måste ju tro på sin egen bransch för att den ska kunna blomstra, säger Kristina Nordström.

Spendrups säger upp anställda
En miljon ölburkar om dagen fylls på i Spendrups bryggeri i Vårby i Stockholm. Men branschen är i kris. Sedan EU-inträdet har antalet anställda inom bryggerinäringen minskat med en fjärdedel. Utvidgningen av EU får utvecklingen bara att accelerera.

Jens Spendrup, en av ägarna till Spendrups Bryggerier, säger upp ytterligare 90 anställda i år och risken finns att det kan bli ännu fler.

– Tyskland har låga skatter på alkohol, Baltikum har ännu lägre skatter. Med de nya färjorna som öppnar nu över Östersjön så kommer vi se en stor trafik av både smuggling men också privatpersoner som reser och handlar i Estland och Lettland, säger Jens Spendrup.

Tillbakavisar facklig kritik
Den svenska skatten utgör ungefär fem kronor av priset på varje halvliters burk med starköl. Det är den som gör att svensken åker över till grannländer med lägre skatter och köpa sin öl där istället för hemma, menar Jens Spendrup.

För konsumtionen har inte minskat utan ökat ända sedan 80- talet. Men fackets kritik vill han inte bemöta.

– De facken som jag samarbetar med i Spendrups har inte fört fram någon kritik mot att vi inte varit offensiva. Vi har ett väldigt bra samarbete med vårt fack så jag kan inte kommentera det, säger Jens Spendrup.

Följer inte med trenderna
Det finns fler som anser att bryggarna också har sig själva att skylla. Fredrik Lange, forskare i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, menar att bryggerierna inte har klarat av att följa med de senaste trenderna ordentligt.

– Det svenska ölet har inte samma renommé utomlands som kanske Ikeas möbler eller sprit från Absolut Vodka. Men de har gjort mycket med sin egen marknadsföring för att stärka sitt varumärke på marknaden. De svenska bryggerierna har inte jobbat internationellt, säger Fredrik Lange.

Det låter som om bryggerinäringen får skylla sig själva för att de befinner sig i en kris?

– Om man begränsar sig och inte ser möjligheter så har man väl i viss mån sig själv att skylla, säger Ferdrik Lange.

– Problemet vi har i Sverige är att en industri som inte ger vinster på hemmaplan har inga pengar att ta med sig utomlands till marknadsföring, säger Jens Spendrup.

Jessica Josefsson
jessica.josefsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".