Kritik mot defensiv bryggeribransch

Bryggeribranschen går dåligt och nu får den kritik  från både forskare och fack för att  den inte satsar tillräckligt offensivt.

Svenskägda Spendrup gick back med 18 miljoner kronor under årets första kvartal. Nu får branschen kritik från både fack och marknadsföringsforskare för att den inte tar sig ut på den internationella marknaden och agerar mer offensivt som exempelvis den danska öljätten Carlsberg.

Ölen som har samma namn som den danska öljätten Carlsberg tillhör några av världens mest sålda. Genom en offensiv strategi har man köpt upp konkurrenter. Inte minst svenska Pripps och Falcon men även bryggerier i de forna öststaterna - de som nu är med i EU.

När svenskarna kliver i land i Tyskland, Danmark och de nya medlemsländerna står den danska koncernens öl där. Ur marknadsföringssynpunkt är det en succé.   

Att Carlsberg drar sig ur Sverige just nu är en del i samma strategi. Köper inte svenskarna ölen i Sverige behöver man inte heller ha lika mycket tillverkning här. Nästa år har Carlsberg bara ett svenskt ölbryggeri kvar. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".