GI, eller glykemiskt index, har under en tid sagts kunna påverka vår vikt. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.
NY STUDIE:

GI-kost bäst för den som vill hålla vikten

Bäst att hitta en diet man orkar följa
2:20 min

Mycket protein och lite snabba kolhydrater, med andra ord en variant på så kallad GI-kost, är bäst om man vill undvika att gå upp i vikt. Det visar den hittills största studien i sitt slag där människor över hela Europa deltagit.

Den svenska dietisten och fetmaforskaren Anna Karin Lindroos har varit med och gjort studien.

– I den här studien har vi visat att det är en kost som har ett lågt GI och ett högt proteininnehåll som det går bäst för deltagarna i.

GI, eller glykemiskt index, har under en tid sagts kunna påverka vår vikt.

Det är ett mått på hur snabbt kolhydraterna i maten höjer blodsockret, alltså hur snabbt energin i maten frigörs ut i kroppen. Lågt GI-värde har till exempel grovt bröd med hela kärnor av spannmål medan bröd på finmalet mjöl har högre GI.

I den här studien ingick överviktiga från 700 familjer i åtta europeiska länder.

De fick börja med att minska sin vikt ordentligt med hjälp av ett bantningspulver och sedan delades de in i fem grupper som fick olika varianter av nyttig kost. Frågan var hur det gick för dem att hålla sin nya lägre vikt under ett halvår.

Sämst gick det för dem som åt en diet med lite protein och högt GI. De ökade i snitt sin vikt med 1,7 kilo.

Bäst gick det alltså för dem som åt tvärtom. De som fick mycket protein i form av magert kött, kyckling eller fisk och mindre kolhydrater som dessutom var långsamverkande. Den gruppen ökade inte alls i vikt.

Kanske är det allra viktigaste att man hittar en diet som man kan hålla sig till utan att fuska, för så stor skillnad gjorde inte de olika kostalternativen i studien, menar Anna Karin Lindroos. Det kan nog särskilt gälla på längre sikt.

– Man ska komma ihåg att det här är en ganska kort studie på sex månader. Det vet vi från andra studier att det är jättesvårt att gå ner i vikt men det är ännu svårare att behålla vikten efter man har gått ner.

– Efter några år så brukar nästan alla krypa tillbaka till sin ursprungsvikt oavsett vilken kost de går på.

Anna Karin Lindroos får medhåll från Dietistförbundet som är tveksamma till generella kostråd överhuvudtaget.

Med en GI-diet, liksom andra dieter, är risken att de flesta människor tröttnar på att äta samma sak efter ett tag, säger Elisabet Rothenberg, ordförande i Dietistförbundet.

– Det fungerar kanske om man vill komma i bikinin på semestern. Men vill man seriöst gå ner i vikt för att uppnå hälsovinster fungerar det mycket bättre om man kanske gör mindre förändringar som man orkar leva med i vardagen.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".