Fredrik Westerlund, bärgare. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.

Inga hårdare regler trots snökaoset

"Viktigare att följa reglerna som finns"
2:49 min

De senaste dagarnas snöfall har orskat mängder av stopp i trafiken när framför allt lastbilar kört fast. Men trots att stoppen kostar samhället mångmiljonbelopp så är det inte aktuellt med hårdare regler för den tunga trafiken.

Bärgaren Fredrik Westerlund har haft fullt upp med alla lastbilar de senaste dagarna.

– Det har varit rätt jäktigt, vi har haft att göra dygnet runt med avåkningar, fastkörningar, dikeskörningar plus det vanliga som alltid finns med andra tekniska fel, säger han.

Här i den så kallade Flaskebobacken på riksväg 47, strax utanför Jönköping, är en av platserna där långtradare gång efter gång kört fast och stoppat all trafik de senaste dagarna. Bara i Jönköpings län har polisen räknat till över 43 trafikstopp under veckan. Samhällskostnaden för de här stoppen där långtradare står för en stor del är en kvarts miljard, enligt en tidigare beräkning från dåvarande Vägverket.

Fredrik Westerlund ser bara en lösning.

– Om man ska göra någonting åt det så är det väl egentligen hårdare regler för däcken med riktiga vintermönster och riktigt mönsterdjup.

Även Vägverket föreslog för ett par år sedan krav på vinterdäck på drivaxlarna. Det har även diskuterats att helt kunna stoppa den tunga trafiken på vissa vägar om väglaget är för dåligt. Men några nya regler är inte aktuella i dag. Sedan något år tillbaka har däckkraven skärpts till fem millimeters mönsterdjup för den tunga trafiken, något som inte minst utländska förare ofta anklagas för att bryta mot.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd hoppas ändå att reglerna ska få effekt.

– Det som jag tycker först och främst är viktigt är att alla faktiskt följer de regler som redan gäller, så att det inte bara blir efterfrågan av nya regler som heller inte kommer att följas, säger hon.

Men kan man inte gå längre och till exempel förbjuda trafik på vissa vägar när det är för svåra förhållanden?

– Det kan vara fullt möjligt, men jag tycker att det är mera viktigt att till exempel de krav som vi har för tunga fordon, att man ska ha ett mönsterdjup på fem millimeter, faktiskt också följs till att börja med.

Men oavsett regler menar åkerbranschen att ett problem samtidigt är snöröjningen.

Trafikverket gör sedan ett par år en extra satsning på ett 60-tal vägar där förhållandena ofta är besvärliga. Men Hans Engström på Sveriges åkeriföretag menar att det inte räcker.

– Man måste komma ut med åtgärder snabbare än vad man gör nu.

Men vilket ansvar har ni som bransch då för att faktiskt många långtradare och lastbilar ger sig ut i ett väder då man egentligen inte bör ge sig ut med den här trafiken alls?

– Det ankommer på det enskilda åkeriet att ta ställning till hur man vill uppfylla de avtal man har med sina kunder, men vi har ju samtidigt också ett väldigt högt trafiksäkerhetstänkande och från vår sida så uppmanar vi företagen att tänka på trafiksäkerheten också.  

Men tycker du att det finns lägen då man faktiskt också låter bli att ge sig ut med sina långtradare?

– Det är klart att det finns lägen då man inte ska ge sig ut, säger Hans Engström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".