Brist på långsiktighet i trafiksäkerheten

Det finns en ryckighet i kommunernas trafiksäkerhetsarbete som gör att antalet döda och skadade inte minskar tillräckligt fort. Det anser Vägtrafikinspektionen, som undersökt åtta kommuners arbete med trafiksäkerhet.

Orsaken till kommunernas ojämna trafiksäkerhetsarbete är att det saknas långsiktiga politiska beslut om pengar, säger trafiksäkerhetsexpert Per Öhgren.

– Konsekvenserna blir att de åtgärder man har funnit som mycket väl befogade kan bli skjutna på framtiden, säger han.

Övergångsställen undersökta
Vägtrafikinspektionen har undersökt hur pass systematiskt trafiksäkerhetsarbetet är i kommunerna.

Man har valt ut just övergångsställen, där det finns mycket forskning.

Sedan lagen ändrades så att bilister blev tvungna att släppa fram gående har antalet skadade ökat och många övergångställen måste därför byggas om, så att de blir säkrare eller helt tas bort.

Även om både kunskaper och viljan att arbeta systematiskt finns hos kommunernas tjänstemän, så bromsas arbetet på många håll av att politiker inte ger några långsiktiga besked om vilka pengar man har att röra sig med, mer än i bästa fall för ett år i taget.

Helsingborg ett undantag
Undantaget är Helsingborg där kommunen gjort en ordentlig handlingsplan för ombyggda övergångställen med pengar fördelade över tre år.

Men på andra håll är det alltså betydligt ryckigare och det påverkar både antalet döda och skadade, enligt Per Öhgren.

– Som det är idag så menar vi från Vägtrafikinspektionen att det är nödvändigt att man har en systematik i arbetet för att komma åt de problem som ligger i kommunerna. Kommunerna har varit framgångsrika när det gäller att arbeta med säkerheten de senaste åren, men för att kunna fortsätta det arbetet är det kanske ännu viktigare än tidigare att ha en systematik.

Har du förståelse för att många kommuner har svårt att planera långsiktigt med tanke på den ryckighet som finns i ekonomin över huvud taget för många kommuner idag?

– Visst har vi förståelse för det, men vi ska titta på om man kan hitta någon möjlighet att ha mer långsiktighet, säger Per Öhgren på Vägtrafikinspektionen.

De undersökta kommunerna är Göteborg, Helsingborg, Linköping, Malmö, Stockholm, Sundsvall, Uppsala och Örebro.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".