Tre tåg blev stående på tisdagen i Östergötland på spåret från Malmö till Stockholm, på grund av skada i en kontaktledning. Foto: Lasse Hejdenberg/Scanpix.

Tåg evakuerades efter stopp i trafiken

SJ: "Det är ett misslyckande"
1:21 min

Under större delen av tisdagen var det totalstopp för tågtrafiken genom Östergötland sedan en kontaktledning mellan Norrköping och Mjölby skadats. Trafiken kom igång vid 22-tiden, men bara på ett spår.

Kontaktledningen är skadad på fem, sex olika ställen längs en sträcka på sju mil men ambitionen är att tågtrafiken ska komma igång under onsdagsmorgonen, med begränsad framkomlighet.

Tåg på sträckan Stockholm-Malmö leds om via Hallsberg. Stoppet kommer att leda till förseningar även på andra sträckor.

Ronny Hörstrand, pressjour på SJ i kväll, beklagar det inträffade.

– Det är jättetråkigt. Ingen mer än vi vill ju att våra passagerare ska komma fram i tid. Det är det vi lever på.

Vad säger ni om de passagerare som säger att de aldrig kommer att resa med SJ mer?

– Det är jättetråkigt. Det är ett misslyckande.

Uppemot 800 tågpassagerare satt fast i strandsatta tåg under dagen sedan kontaktledningen rivits ned mellan Norrköping och Mjölby.

– Det är en nedriven kontaktledning i Östergötland, mellan Norrköping och Mjölby som gör att det är strömlöst på banan och det har inneburit att våra tåg på den här sträckan står stilla på spåret. De kommer inte förbi förrän Trafikverket får igång strömmen på banan igen, säger Ulf Wallin, presschef på SJ.

Det var tre tåg från Malmö, på väg upp mot Stockholm, som stod stilla på sträckan. Totalt berörde stoppet cirka 1 000 passagerare som fanns på de tre tågen.

Stoppet innebar också kraftiga förseningar på flera andra sträckor, berättar Ulf Wallin på SJ.

– Det blir följdförseningar. Vi använder våra tåg i olika slingor och omloppsslingor. Tåg som exempelvis skulle vidare upp till Sundsvall kommer också att bli försenade. Ett så här stort problem gör att man får räkna med förseningar på flera olika ställen i landet, säger Ulf Wallin.

Alla de 1 000 passagerarna hade vid 18-tiden evakuerats. En av dem som satt fast på tågen är Anton Johansson, som intervjuades på tåget vid halvfemtiden.

– Det finns ingen el, så de har stängt av tåget. Sedan två och en halv timme tillbaka fungerar varken toaletter eller lampor. Bistron har också varit stängd jättelänge. Det finns helt enkelt ingen el, så nu när solen går ner kommer vi inte att se någonting, säger Anton Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".