Miljöprofil på nya trafikskatter

Höjd skatt på diesel, en fordonskatt baserad på koldioxidutsläpp istället för vikt och en framtida kilometerskatt för tunga transporter. Det är några av de förslag som Vägtrafikskatteutredningen lämnar i sitt slutbetänkande till finansminister Bosse Ringholm.

– De som kör miljövänligt och snålt kommer att gynnas av våra förslag. Överhuvudtaget har vi fokuserat väldigt mycket på miljöfrågorna, säger regeringens utredare Valter Nilsson.

Vägtrafikskatteutredningen har haft i uppdrag att se över de svenska vägtrafiksskatterna med hänsyn till bland annat miljö och trafiksäkerhet.

Utsläpp avgör fordonsskatten
Bland annat föreslår utredningen att fordonskatt på personbilar ska beräknas på utsläpp av koldioxid och inte som idag fordonets vikt. Skattenivån blir den samma för bensindrivna personbilar, medan omläggningen av fordonskatten innebär en sänkning av fordonskatten för nyare dieseldrivna personbilar.

Dessutom vill utredningen höja skatten på dieselolja med 50 öre litern, detta som ett första steg för att på sikt beskatta bensin och diesel likadant.

Tunga fordon som uppfyller de senaste miljökraven kompenseras för den höjda dieselskatten genom att de i stället får en sänkt fordonskatt, menar utredningen.

Kilometerskatt för tunga fordon
Utredningen vill också att dagens vägavgifter för tunga fordon ska bytas mot att tunga lastbilstransporter betalar skatt per körd kilometer. Ett liknande system införs redan i november i Tyskland.

Utredaren Valter Nilsson medger dock att dessa förändringar kan slå mot yrkestrafiken.

– Det påverkar givetvis yrkestrafiken i olika grad. Alla de här sakerna påverkar, både höjd skatt på drivmedel och inte minst kilometerskatten. Där får man sedan fundera närmare på hur det slår i praktiken, säger utredaren Valter Nilsson.

En höjd skatt på diesel kan tidigast införas i oktober 2005. De föreslagna förändringarna av vägtrafikskatterna kan enligt utredarna öka statens skatteintäkter med cirka 1 miljard kronor per år.

Caroline Kiepels
caroline.kiepels@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista