1 av 2
Klicka för grafik: Citytunneln
2 av 2
Citytunnelns station Hyllie blir numera första anhalten på svenska sidan Öresundsbron. Foto: Drago Prvulovic/Scanpix.

Stora drömmar kring Citytunnelns öppnande

"Du får ett liv dag ett här ute"
2:20 min

Förhoppningarna i Malmö är höga inför att ett av Sveriges största infrastrukturprojekt, Citytunneln, invigs på lördag. Tunneln är en fortsättning på Öresundsbron som kommer att förkorta restiden med tåg till Köpenhamn, och två nya stationer har byggts.

Hyllie, i södra Malmö, blir nu den första anhalten på svenska sidan Öresund, och runt stationen skjuter nu både byggnaderna och förväntningarna i höjden.

Först på plats var byggherren Percy Nilsson som redan för två år sedan invigde sin nya arena i området

– Området var inte mer än vanligt jorbruk. Här odlades det på marken. Sedan bjöd vi in en massa folk. Alla virrade på huvudet och trodde inte att det skulle bli någonting, men det har det ju, säger Percy Nilsson.

Percy Nilsson sitter och äter lunch på Percys restaurang och bar på Malmö arena. Han var den som först fick upp ögonen för Hyllie och lät bygga en arena med plats för 13 000 besökare.

Percy Nilsson var tidigt på plats men andra har följt. Tvärs över gatan från arenan byggs vad som ska bli Skandinaviens största köpcenter och även en mässhall, hotell, bostäder och kontorslokaler skjuter just nu upp i höjden.

Den 17 kilometer långa Citytunneln som går rakt under Malmö innerstad kostade cirka 8,5 miljarder kronor att bygga och här vid en de nya stationerna investerar nu olika företag fram till år 2013 sammanlagt ungefär 10 miljarder kronor.

En av dem som hoppas på att det här ska bli Öresundsregionens epicentrum är Pia Andersson, vd för fastighetsbolaget Annehem. Företaget satsar över en och en halv miljard kronor på kontorslokaler och bostäder i Hyllie.

– Det har varit ett intressant område för oss för kommunikationerna. Det är alltid intressant att ligga vid nedgångar till stationer, säger Pia Andersson.

När Öresundsbron invigdes för tio år sedan var förväntningarna också höga. Många trodde att allt skulle hända på en gång, men i början var trafiken glesare än förväntat och det tog några år innan pendlandet och utbytet över Öresund tog fart på allvar.

Det kommer nog att gå snabbare den här gången tror Pia Andersson.

– Det kommer nog att ta lite tid, men det kommer att gå snabbare än vad det gjorde med bron. Här tvingar du dag ett hitta alla pendlarna. Du får ett liv dag ett här ute, säger Pia Andersson.

Också Percy Nilsson tror att det kommer gå fortare, men det är inte alla som varit eller är lika säkra berättar han.

– Det var inte så lätt att bli trodd. Vi skåningar är ju också lite så att ”det blir nog ingenting”. Det tror man väl fortfarande i Stockholm. När man börjar prata om bron säger de: ”Finns de verkligen någon bro?”. Eller som en känd hotellägare sa till mig: ”Varför ska ni göra en arena i Malmö? Vi har ju Globen,” säger byggherren Percy Nilsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".