Högre säkerhetskrav för sjöfarten

Det kommer att bli nya, strängare regler för sjöfarten inom EU. Högre säkerhetskrav kommer att ställas av EU-kommissionen på varje enskilt medlemsland, bland annat när det gäller fartyg som trafikerar vatten med istäcke som Östersjön.

Per Nordström är ställföreträdande sjösäkerhetsdirektör vid Sjöfartsverket.

– Det handlar om i första hand att man ska ha samma bedömning av isen, så att när ett fartyg kommer in så ska man tala om för det här fartyget att för du ska få isbrytarassistans i det här området så ska du ha följande isklass, säger han.

– Då har man en gemensam bedömning av alla de här fyra berörda länderna. Det har man inte haft förut. Framför Ryssland och Estland ha haft sina egna bedömningar. Men någon lagstiftning på området har aldrig funnits och det kan vara bra att ha en sådan i grunden, säger Per Nordström.

Olika regler
Isläget i delar av Östersjön och särskilt Finska viken förra vintern, gjorde att sextiotal fartyg stundtals var infrusna i isen.

Isen kan skada fartygens skrov om skroven inte är förstärkta. Bland annat orsakade den 270 meter långa grekiska oljetankern Stemnitsa ett stort pådrag när hon frös fast i isen, eftersom EU ansåg att skrovet inte var tillräckligt förstärkt.

Ryssland höll dock inte med om det och med det svaret fick EU nöja sig och Stemnitsa kunde fortsätta färden till och från den ryska oljehamnen Primorsk i Finska viken.

Det här ska alltså inte kunna hända igen när EU-kommissionens strängare regler börja gälla, kanske 2005 eller mer troligt 2006.

Hårdare krav inom EU
Något annat som diskuteras är möjligheten att kunna ställa betydligt hårdare krav på EU:s medlemsländer som flaggstater för fartyg.

– Det är ju flaggstaten som ska kontrollera att fartygen håller alla regler. Idag finns det ju ingen egentligen kontroll av flaggstaterna inom EU utan var och en genomför ju sin egen kontroll så att säga av sig själva. Vi vet ju att inom EU finns ett antal flaggstater som kanske inte riktigt har den kontroll på sin flotta som man borde ha, säger Per Nordström.

Flaggstater som finns med på MOU, de västeuropeiska sjöfartsländernas svarta lista, är bland annat Cypern och Malta.

Gemensamma utredningar
Strängare regler för flaggstater är alltså inte det enda. Förutom gemensam bedömning av isförhållanden i till exempel Östersjön, diskuteras också möjligheten att en gemensam utredningsbyrå i EU ska utreda alla allvarligare fartygsolyckor, istället för som idag då de här olyckorna utreds av varje enskilt land.

I Sverige utreds den av Sjöfartsverket och vid större olyckor, som Stena Nauticas kollision i Kattegatt i februari, haverikommissionen. Förslaget med utredningsbyrån avvisar dock Per Nordström.

– Vi tror inte att de har kapacitet att göra det och dessutom vill vi gärna behålla den kompetensen inom landet. Vi tycker att det är en viktig bit att hålla koppling till utredningar, incidenter och vår egen lagstiftning, säger Sjöfartsverkets ställföreträdande sjösäkerhetsdirektör, Per Nordström.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".